עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה על האצות והפוקוקסנטין, חלק 7.

אצות ים – גם מנקות את העולם וגם מסייעות להחלמתך. מקור הצילום – סקרינשוט מעמוד ויקיפדיה על אצה אדומה.

השיקום העצמי של הגוף עומד במרכז תהליכי ההחלמה המתקדמים בימנו גם במאמר זה שמייצג בדרכו את שיטת עבודתי. הפעלת הגן – Nrf2 היא האתגר. משימה זו, ללא תרופות, אפשרית הודות לאכילה סדירה של אצה. כל הסודות, אבל הכול על אצות כתרופה בחלק השביעי של סדרת מאמרים זו מאת ירון מרגולין

אצות ים – הן אחד הצמחים הכי בריאים שקיימים בטבע.
האצות כוללות 40,000 מינים שנעים בין אורגניזמים מיקרוסקופיים חד תאיים המכונים מיקרו-אצות וכלה באצות ים.  אכילת אצות עשויה להפחית את הסיכון לתחלואה בארטריטיס, צליאק, אסטמה, דיכאון ומשקל יתר ולמנוע דלקתיות בגוף. פוליסכריד, הוא רב סוכר שנמצא באצות רבות. צריכה גבוהה של אצות ים, מגבירה את נוכחותו ובהמשך גם את תכולת "החיידקים הטובים" במעי ומסייעת ליצירת גלוטתיון על ידי הגוף. בזכות האצה משתפר עיכול המזון, ספיגתו בדם וגוברת יכולת ההגנה על דופן המעי. בחופי הארץ הצפוניים גדלות אצות נורי. אפשר למצוא את אצות הנורי הגדלות באופן טבעי על הסלעים בחורף עד חודש פברואר. אפשר לקצור אותן ולהכין מהן סלטים טריים או ממרח נורי שמשתלב באופן מוצלח ביותר עם אורז לבן שמותר לחולי כלייה. אוניגירי הוא סנדויץ בית ספר ביפן (קציצת אורז) הסנדויץ המשולש, מורכב מאורז סושי (נישיקי) לאחר שהגיע לטמפ' החדרב – במגוון מילויים שונים. משולש אורז ובתוכו מונח שזיף מוחמץ, אוכלים עטוף באצה עבה מניחים את האוניגירי על רצועת אצה על החלק המחוספס, מרטיבים מעט את האצה לאורכה וסוגרים את האצה מסביב לאוניגירי. מקור הצילום בצילום מסך מכאן

האצות מכילות אומגה 3 – חומצות שומן רב בלתי רוויות שחשובות ביותר למבנה ותפקוד קרומי התא בגופך. ראשיתה של מחלת הכליות בפגיעה בקרומי התאים של צנרת הגוף שלך. כמו כן מכילות האצות אחד היסודות החשובים ביותר לתהליכי החלמת אבר הכליות ושמירה על בריאות האדם – פוקוקסנטין (Fucoxanthin) [מקור]. אחד הגילויים המרעישים שנחשפו לפני לא הרבה שנים מלמדים כי האצה בעלת יכולת להגן ולהפעיל את השומר והמגן שלנו ה- Nrf2 מפני נזק לתאי המטריקס (הנוזל שנמצא מחוץ לתאים ומכיל כל מני תאים חיוניים ביותר להחלמה עצמית של הגוף – [מטריצה חוץ-תאית, או משתית חוץ-תאית (באנגלית: extracellular matrix, או בראשי תיבות: ECM)] כאשר נוזל זה מתמלא ברעלים – דבר שכיח בקרב חולים שמדד הסינון שלהם קורס – או ה GFR יורד אל מתחת ל – 90, הרי שהתאים שנמצאים בנוזל הזה לא יכולים למלא את תפקודם ולא יכולים להחלים או לתקן פצעים כולל שיקום קרום התא שאומגה 3 עוזרת בשיקומו.

מדד GFR 7, הוא רגע לפני הסוף (GFR 5) מעט הסיכויים לשרוד את זה. אני לא יודע מה היה בבן שכתב לי שהביא אותי לקבל את אמא שלו, אבל, אני מאושר שהסכמתי לקבל אותה לטיפול. האצות מככבות בתפריט ההחלמה שלה מהיום הראשון.

רופאים רבים מסתירים את מדד ה- GFR מהחולים שלהם (אני לא יודע למה הם עושים זאת, אבל מי שמכיר אותי יודע שזה מעצבן אותי) ולכן, אם גם הרופא שלך מסתיר זאת ממך ואינך יודע שעליך להתגונן מפני היווצרותם של רעלים בגופך, הרי שגופך פרוץ לאחת מהמחלות הכרוניות הקשות ואי ספיקת כליות אחת מהן. נחזור למטריקס – כאשר הנוזל הבן תאי מתמלא ברעלים ואין מי שיגן עליך, זה הזמן לדבר על ה- Nrf2. הוא חומר (חלבון) שהגוף מייצר – והאצה מכילה חומר פלאי, דומה לקיים בנבטי הברוקולי שיודע לזמן אותו להפעיל אותו ולסייע בכך להחלמתך. בהמשך המאמר הזה ארחיב על כך את הדיבור. החשוב לדעת בשלב זה, הוא שה-Nrf2 אפשרי להפעלה, והפעלתו קשורה קשר הדוק עם האצה ועם ההידרדרות הבריאותית, עם עיכוב ההידרדרות של המטריצה ​​החוץ תאית (ECM) וגם עם שלילת הדלקת שמופיעה בגופך כשהיא מורעלת [מקור] וזה עוד לא הכל. כי האצה והחומר הפעיל בה יכולים גם לסייע לנפגעים בפגיעה מוחית טראומטית (TBI) [מקור]. אצות סייעו להחלמה של מצבים שרפואת הממסד חדלת אישים נוכחותם וזה כולל חסרים נוירולוגיים, בצקת מוחית, נגע מוח ואפופטוזיס עצבי לאחר שבץ מוח TBI. כלומר אצות טיפלו אפילו בבעיה של בצקת במוח, תופעה נפוצה בעקבות שבץ והרסנית אף יותר מהשבץ – בהחלט נושא כאוב נוסף, שאין לרפואת הממסד מענה גם לו. במאמר זה הדברים יורחבו ועליהם יווספו עוד כמה נושאים שהאצה מטפלת בהם. אני מניח שיובן לך, ממהלך קריאת המאמר הזה, מדוע אני ממליץ לך על האצה ובאיזה אופן כדאי לך לצרפה לתפריט השבועי שלך. כל הסודות על אחד המזונות הבריאים ביותר שנמצאים בטבע במאמר החדש מאת ירון מרגולין. קריאה נעימה.

האצות משווקות יבשות ודורשות בסך הכל השריה במים, ובתוכם הן מכפילות או משלשות את נפחן, מתרככות וחוזרות לצורה המוכרת של אצות בים. כשהאצות בידינו אפשר לשלב אותן במאכלים מזרחיים ומערביים כאחד. כל האצות נושאות את ניחוחות הים וטעמיו, ולכן הן מתאימות במיוחד לאוהבי פירות ים. יש לזכור להפחית את כמות המלח כדי לפצות על מליחות האצות [מקור]

חקלאות אצות הולכת ומתפתחת, היא דורשת עבודה רבה ומציבה סיכונים לחקלאי, מכיוון שאצות הים גדלות למעשה בצורה הטובה ביותר כשהן נמצאות באוקיאנוס, סמוך לחוף ומצב מזג האוויר אף הוא ממלא תפקיד חשוב בהבטחת תשואה גבוהה או איבוד אצות בחווה. מנגד לאצות יתרון עצום כי הן יכולות לצמוח גם כאשר משתמשים במים מלוחים, ובכך הן מעל לכל  תחרות עם יבולים אחרים. בישראל מגדלים אצות בכמה מקומות. מהאצות מייצרים כיום מגוון רחב של מוצרים: תוספי תזונה כמו אסטאקסנטין ובטא-קרוטן, שנמכרים באלפי דולרים לקילוגרם; חומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6; ג’לים לתחום הקוסמטיקה; ג’לים ליישום במחקר מדעי וצבענים (פיגמנטים) לשימוש במיקרוסקופיה; מזון ותוספי תזונה, גם אצות למאכל, גם פלסטיק מתכלה ודלק ביולוגי – ביו-אתנול שמופק ממאצות, אשר גדלות בחווה במכמורת. אגר אגר מוכר לאופי העוגות. הוא בא מהאצות ומשמש בתעשיית המזון כתחליף ג׳לטין צמחוני לקינוחים ונכנס גם לתעשיית התרופות. בשנים האחרונות החלו להשתמש בו ליצירת תחליפי פלסטיק :שונים. מקור הצילום מצילום מסך מהמאמר Seaweed salad (wakame Goma) כאן.

האצות הרב תאיות מכונות Seaweeds, ידועות  אצות כחוליותציאנובקטריות, אך אלו למעשה לא אצות כלל וכלל אלא יצורים זעירים – חיידקים, המבצעים פוטוסינתזה. כל הסוגים מסתייעים באנרגיה שמקורה באור השמש או אור אולטרה סגול (UV) ופחמן דו חמצני (1Trusted Source) [מקור]. המחקר של T Catalina Adarme-Vega וצוותה (כאן) מצא למשל, כי אחוז אומגה 3 במיקרו-אצות דומה לזה של דגים שונים Trusted מקור] אבל נתן להגדילו על ידי מניפולציה של[ חשיפתם לאור UV, חמצן, נתרן, גלוקוז וטמפרטורה [מקור]. 

האומגה 3 חשובה לבריאותנו כי היא מספקת שומנים חיוניים שגופנו אינו יכול לסנטז) ליצר, להכין) בכוחות עצמו, ומשום חשיבותה לתפקוד הבריא חייבים לקבל אותה מהתזונה. ודווקא מהאצות איכותה מצוינת.

סלט אצות יפני Japanese Seaweed Salad
מתכון
המצרכים
 1 כוס אצות מיובשות (אני משתמש בתערובת של וואקמה ואצות)
 1 1/2 כף שמן שומשום
 1 1/2 כף חומץ אורז
 1 1/2 כף רוטב סויה (או תמרי לגרסה ללא גלוטן)
 1 1/2 כף אגבה
 1 כף ג'ינג'ר טרי, טחון
 1 כפית שומשום, לחולי כליה להפחית ואפילו להחסיר פריט זה 
 בצל קפיץ 1 פרוס
 הוראות הכנה
 1 משרים את האצות במים קרים למשך 10 דקות ואז מסננים.
 2 בקערה, שלבו את שמן השומשום, החומץ, רוטב הסויה, האגבה, הג'ינג'ר, זרעי השומשום ובצל האביב ומערבבים יחד.
 3 יוצקים מעל האצות וזורקים היטב.
 4 מקשטים עם עוד בצל אביבי וצ'ילי.  (אופציונאלי)
 הערות: סלט זה נהדר מוגש בטמפרטורת החדר או מקורר.
Salade wakame סלט אצות וואקמה ( ワカメのサラダ ) – מקור הצילום בויקיפדיה

האצות מספקות יתרונות בריאותיים משמעותיים

האצות מספקות יתרונות בריאותיים משמעותיים, במיוחד בהפחתת מחלות לב כמו הפרעות קצב, שבץ ולחץ דם גבוה לצד הפחתת כולסטרול תהליכי החלמה מאי ספיקת כליות [מקור1, מקור2], נגד אלרגיה ואבדן גמישות עורקים [מקור1, מקור2].  בנוסף, נראה כי הן מועילות במצבי דיכאון, דלקת מפרקים שגרונית ואסטמה [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. נמצא שהן יעילות במצבי הפרעת קשב וריכוז המלווה בהיפראקטיביות [מקור].

Bartholomäus Spranger 1546-1611 – Pheme leads the arts into the gods

אומגה 3

קיימים מספר סוגים של חומצות המכונות כקבוצה אומגה 3, ושלוש מהן נחקרו במיוחד והן היותר חשובות – EPA, DHA גם חומצה אלפא-לינולנית (ALA) נקשרת כאן. הגוף האנושי אינו מסוגל לייצר חומצה אלפא-לינולנית. וחייבים לנפק לו אותה. משימה זו מאוד מורכבת כשמדברים על חולי כליה כי המקורות הטובים ביותר ל ALA נמצאים בעיקר במזונות האסורים, מהצומח השומני: זרעי פשתן ושמן פשתן, זרעי צ'יה, ואגוזי מלך. יש להם שני מקורות מותרים לכליתיים: שמני קנולה וסויה (טאמפה, נאטו), אבל גם ה ALA ושאר חומצות השומן החשובות לבריאותנו שבנושא דיוננו – כולן נמצאות באצות וצמחי ימים קרים ובכמות גבוהה במיוחד.

ספירולינה – אצה כחולה ירוקה. ככל האצות גם היא עשירה באנטיאוקסידנטים, ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים, וחלבון צמחי (60%) הכולל את כל 8 חומצות אמינו חיוניות. יותר ויותר מתברר כיום כי אצות הים מסייעות לתהליכי ניקוי וטיהור של הגוף מרעלים. המרכיב הבולט לעין הצבע הירוק. מקורו בכלורופיל.
המולקולה של הכלורופיל הופכת בצמחים את אנרגיית השמש לאנרגיה כימית וכך הצמח מייצר לעצמו גלוקוז. פעילות כלורופיל נוגדת סרטן, שיקום רקמות, וריפוי פצעים. לכלורופיל שבאצות. יש נטייה ויכולת להקשר לרעלים ולסלק אותם מחוץ לגוף. באצה. מצוי חומר מעניין נוסף: "סודיום אלגין" SODIUM ALGINATE שמצוי בעיקר באצת קלפ. האלג'ין מסוגל לספוח רעלים ומתכות כבדות כגון קדמיום ועופרת מצינור העיכול. הוא נקשק לרעלים אלו גם לרעלי הסיגריות ולפסולת מחומרים רדיואקטיביים כדוגמת "סטהנדיום", ומסלק אותם מחוץ לגוף. מקור הצילום ויקיפדיה.

חומצות שומן אומגה 3 EPA ו- DHA נמצאות בבעלי חיים, פטריות ומיקרואורגניזמים רבים אך באצות במיוחד במיקרו-אצות ימיות ריכוזן מאוד גבוהה. חומצות שומן אלו Omega-3 ה-, הן חומצות שומן רב בלתי רוויות (PUFAs) המוגדרות טובות לבריאות. בקרב האוכלוסייה הכללית נצרכות מהפקה מדגים שומניים, מה שמביא להרס מלאי הדגים העולמיים. מבחינה תזונתית, חומצה איקוספנטואנואית (EPA, 20: 5) וחומצה דוקוזאקסאנואית (DHA, 22: 6) הן חומצות השומן החשובות ביותר השייכות לקבוצה זו של תרכובות ביו-אקטיביות בגלל שגם אם הגוף מיצר אותן בכבד, ייצורן אטי ובהחלט אטי מדי ובמצבי מחלה כאי ספיקת כליות הוא בלתי יעיל. [מקור].  נכון לעכשיו, המקור העיקרי ל- EPA ו- DHA מגיע מדגים שומניים כמו סלמון, בורי ומקרל [מקור1, מקור2, מקור3], אבל יש עם זה כמה בעיות כשמבקשים להשתמש בהן כתרופה. הראשונה לא נמצאה שום הטבה בחולי כליה, אבל גם בדרכים אחרות, עד כה, בכל הדרכים שהממסד הרפואי השתמש הוא כשל בכך. אחת הסיבות לכשל הרפואי נמצאת בשימוש באומגה 3 מדגים, למשל הימצאותם של מזהמים כימיים (ככספית) בשמן דגים עלולה להזיק ולהכשיל את הטיפול במחלימי הכליה. [מקור]. מההשוואה בין מקורות לאיקוספנטואנואית (חומצה מקבוצת האומגה 3. ) (EPA, 20: 5) ולחומצה דוקוזאקסאנואית (DHA, 22: 6) שהן כנזכר לעיל, מהחומצות השומן החשובות ביותר עולה כי מיקרו-אצות הן המקור הטוב ביותר והן יכולות להגיע לתכני EPA ו- DHA גבוהים בהרבה בהשוואה למקורות הנפוצים כדיג דגי ים. מקור:

[Van  Tol EAF ,  Willemsen LEM, Koetsier MA, Beermann C, Stahl B. Improvement of intestinal barrier integrity. EP patent 1,815,755. 2009.]

The Three GracesPeter Paul Rubens1630 – 1635

מעטים ערים לעובדה שדגים אינם מסוגלים לייצר EPA ו- DHA, הן האצות החיוניות לנו. הם מקבלים אותן על ידי אכילת מיקרוגלגיות – אצות. אצות הן שמייצרות אותן ומספקות גם EPA ו- DHA לדגים. [מקור1, מקור2]. 


אצות הגדלות בביו-רקטור, מדובר במיקרו-אצות, אלו שלא ניתן לראות בעין בלתי מזוינת, הן מה שמדענים מנסים להפוך לדלק ביולוגי מהדור השלישי.

נתן לרכוש שמן אצות כשמן בישול.  טעמו הנייטרלי ונקודת העשן הגבוהה מאוד שלו הופכים אותו לאידיאלי לקלייה או לצלייה בחום גבוה. יחד עם זאת, אף שמדובר במקור מצוין לשומנים לא רוויים בריאים, שמן האצות הקולינריות אינו מכיל אומגה 3 מכיוון ששומנים אלה אינם יציבים בחום. במילים פשוטות האומגה 3 שבהם נהרסת בעת הטיגון. 

תוספי שמן אצות שקולים תזונתיים לסלמון מבושל ועובדים באותו אופן בו פועל שמן דגים [מקור]. מחקר שנמשך שבועיים בקרב 31 אנשים עם מדד נמוך של DHA גילה כי נטילת 600 מ"ג DHA משמן אצות ליום העלתה את רמות הדם באותו אחוז בו עלה עקב נטילת כמות שווה של DHA משמן דגים – בקבוצה צמחונית [מקור].

חוות אצות בערבה – ב־2004, החלו להתפרסם מחקרים קליניים ראשונים על איכויות האסתקסנטין (ASX) , ביו אסטין נוגד החמצון, מהעֹצמתיים בטבע, שבאצה כנוגד חמצון יעיל גם לבני האדם, והחלטנו שבמקום למכור אותו לבני אדם דרך דגים – למכור ישירות לבני אדם, מספר מנכ"ל חוות האצות בקטורה.
אנחנו רוצים את הפיגמנט האדום, הוא מסביר, שהוא חלק ממנגנון ההישרדות של האצה, ואותו היא מייצרת כשהיא מגנה על עצמה מפני סטרס של קרינה. ולכן כשהריכוז של האצה במים מספיק גבוה מעבירים אותן לשדה הגידול שבצילום למעלה.
האסתקסנטין astaxanthin ‫הינו פגמנט אדום, קרוטנואיד, שכיח בייצורים ימיים ואצת ההמטוקוקוס (
Haematococcus pluvialis). כמו קרוטנואידים רבים, אסטקסנטין הוא פיגמנט מסיס בשומנים. צבעו האדום-כתום נובע מהשרשרת המורחבת של קשרים כפולים מצומדים (לסירוגין כפול וחד-יחיד) במרכז המתחם. שרשרת קשרים כפולים מצומדים זו אחראית גם לתפקוד נוגד החמצון של האסטקסנטין (כמו גם קרוטנואידים אחרים). חיות הים האדומות שאנו אוכלים אוכלים את האצה האדומה שגם צובעת את בשרם ביניהם שרימפסים, סרטן, לובסטרים וסרטנים גם דגי הסלמון… מגדלים אותו בארץ בכמויות מסחריות והוא יעיל להגנה על מערכת העצבים המרכזית ועל כלי דם, ולכן הוא מתאים לאיזון לחץ הדם, מה שאמור לצמצם את הסיכון להתקף לב ושבץ; הוא מעודד ייצור של נוגדנים וחלבונים למערכת החיסון; עוזר במניעת סוכרת ודלקות במערכת העיכול; תורם לפוריות הגבר; מונע פגיעה בראייה; ואפילו יעיל להפחתת קמטים ומכאן השימוש הנרחב שלו בקוסמטיקה מסביר המנכ"ל. בעולם שמחפש כל הזמן מוצרים רפואיים חדשים, החומר הזה נהפך ללהיט מהר מאוד, ומשמש יצרנים של תוספי תזונה, יצרני מזון וחברות קוסמטיקה. הערה האסטקסנטין אינו רעיל לחלוטין אם הוא ניתן לאדם דרך הפה.

כלוריד כספית (inorganic mercury -HgCl2), והצבע האדום (ASX) כבעל יכולת, למנוע את רעילותו

אחד הרעלים המסוכנים ביותר לכליות הוא כלוריד כספית, למעשה כל תרכובות הכספית רעילות ביותר, והן מסוכנת לבריאות האדם, אבל, (ASX) האסטקסנטין, הקרוטנואיד שניחן בתכונות נוגדות חמצון חזקות, יודע לטפל בכספית היטב. הרעל הזה הוא אחד הרעלנים המסוכנים ביותר לבריאות של גופנו ומי שפשוט הורס את הכליות – כלוריד כספית (HgCl2).

קלאודיוס גָלֶנוֹס, הידוע יותר בשם גלנוס אותו רופא יווני שהוזכר בפרק על החסה – עמד על רעילותה של הכספית בנוסף להבנתו שהחסה תומכת ביכולת שלנו לזכור. גאלן נמנה על גדולי הרופאים בהיסטוריה זה הוא שהמציא את האבחון באמצעות הדופק של המטופל, המשמש עד היום. הוא השפיע בהגוצו על הרמב"ם שמצטט מכתביו. משנתו בהחלט קידמה את תורת הרפואה. תורתו בעצם היא ששלטה על העולם עד לרנסנס האיטלקי. ורק לאחר 1540, במיוחד עם פרסומם של המחקרים האנטומיים של אַנְדְרֶיאַס וֶסַאלְיוּס, הרופא הפְלֶמִי שהפך את הרפואה למדע החל מעמדו הבלתי מעורער לרדת.

אבו בכר מוחמד אבן זכריא א־ראזי – במאה העשירית התעלמו המלומדים מחוכמת גלנוס ואפשרו לרופא הפרסי – מוסלמי הנודע אל ראזי (865925), מחבר הספר הראשון בהיסטוריה על רפואת ילדים, להשתמש בכספית כחומר משלשל. בעקבות אל-ראזי הלכו רופאים נוספים ובימי הביניים השתמשו בכספית מעורבת בחלבון ביצה כתכשיר נגד כינים ולהקלה על דלקות וזיהומים בעור. עיקר הנזק מכספית מופיע מאוחר, כפגיעה עצבית מצטברת (אלצהיימרפרקינסוןניוון שריריםזאבת) מחלות נפשיות (סכיזופרניהדיכאון, עצבנות והתפרצויות זעם, בלבול); מחלות עור שונות; מחלות דם (לוקמיהטרימבוציטופניה); מחלות במערכת העיכול; מחלות לב; אי-פוריותעייפות כרונית, רגישות לחומרים סינתטיים והרס הכליות. כך המכונים רופאים הטילו מומים בהרבה מאוד ילדים אך הסיפור של הרעלת המטופלים לא הסתיים כאן. סתימות האמלגם הן הסתימות הכסופות שנמצאות בפיו של כמעט כל אדם שהכרנו כילדים, ועדין משתמשים בהן. בשוודיה למשל נאסר השימוש באמלגם: "מסיבות בריאות ושמירה על הסביבה". מדובר בסגסוגת מתכתית בשימוש נפוץ ברפואת שיניים. ה"סתימות" האלו מורכבות מתרכובת מתכת עם אחוז של עד 50% (!) של כספית. מה שרובנו לא יודעים הוא שהסתימות משחררות אדי כספית לחלל הפה. ולא רק בזמן הטיפול אלא באופן תמידי, במיוחד בזמן צחצוח שניים, אכילה ושתיית משקאות חמים [מקור]. וכך במשך שנים ארוכות! במחקרים שביצעו משך 15 שנים גילו שסתימות האמלגם בשיניים תורמות רבות לריכוזי הכספית בגוף. כ 2,000 טון כספית נכנסים לסביבה הגלובלית בשנה ע"י מפעלים, בתהליכים של שריפת פחם (לייצור אנרגיה) והפקת כלור. הכספית, באה במגע עם אדמה או מים, מסתפחת למיקרואורגניזמים שממירים חלק ממנה למתיל-כספית (הרעלן לתאי-עצבים בגוף האדם, מצטבר בגוף האדם בכליות. יודגש כי רק במהלך נוכחותה של הכספית בתוככי החיידקים הכספית הופכת לצורה המזיקה כמתיל-הכספית. יותר מכך תהליך זה מתרחש רק בסביבות של מים קרים שבהם כמות החמצן אפסית או מזערית בלבד [מקור]). מאחר ולדגים ולרכיכות יש נטייה טבעית לצבירת מתיל-הכספית באיבריהם, הם מקור עיכול הכספית העיקרי עבור האדם צורה מאד רעילה של כספית המצטברת בדגים, כמו גם בחיות ובבני אדם שניזונים מהם. כל תרכובות הכספית רעילות ביותר, והן מסוכנת לבריאות האדם. בשנת -1971, הגיע משלוח גדול של חומר להדברת נגעי פטריות שלא יועד למאכל אדם לעירק. המשלוח זוהה בטעות כגרעיני חיטה, ונצרך על ידי התושבים כקמח. אלפים חלו, מתוכם גם מתו. והסיבה הייתה הרעלת כספית – חומר רעיל ביותר, הפוגע במערכות רבות בגוף, ביניהן מערכת העצבים, הרבייה ועוד [מקור]. תרכובות כספיות אורגניות יכולות להופיע באופן טבעי בסביבה שלך. הן נוצרות כאשר הכספית משתלבת עם פחמן, בשעת שריפת פחם, טיהור מתכות כגון זהב ובגזים הנפלטים במהלך התפרצויות געשיות והם מגיעים למקווי המים ולקרקע שעליה מגדלים יבולים.  מחקרי סביבה חקרו את נוכחותה באוויר והתוצאות פשוט מאיימות. צורה מזעזעת נוספת שמאפשרת לילדים להיחשף על ידי הרופאים לכספית למשל באמצעות תימרוסל הוא חומר שימור שמכיל כספית ועד לאחרונה נכלל בחיסונים שניתנו בישראל או ופניל מרקורי אצטט = אצטט מרקורי (II) עם הנוסחה Hg(O2CCH3) 2.(Thimerosal and phenylmercuric acetate) הם סוגים אחרים של תרכובות כספיות אורגניות המיוצרים בכמויות קטנות לשימוש כחומרים משמרים]. בתעשיית המזון [מקור אנשים נחשפים לכספית (מרקורי) גם כשהן מצטברות בשרשרת המזון, למשל על-ידי ספיגתן באצות שנאכלות על-ידי הדגים, בהמשך הן מגיעות אלינו דרך הצלחת. ההשפעות של כספית (מרקורי – mercury) בכמויות קטנות על בריאות האדם אינה ידועה. אומרים החוקרים. יתכן שטענה זו נשמעה כבר במאה ה- 9 בפרס של אל ראזי – הרופא המהולל. אבל, ריכוזי אדי כספית גבוהים מאוד וממקורות של תזונה, למשל של דגים, סרטנים ולובסטרים גם מקציר אצות ים – עלולה לגרום ואפילו במהירות נזק קשה לריאות, גם אם מקורה בריכוזי אדים נמוכים לאורך זמן רב, להפרעות נוירולוגיות (אלצהיימרפרקינסוןניוון שריריםזאבת) , בעיות זיכרון, פריחה בעור ולפגיעה קשה בכליות [מקור]. ההשפעות הבריאותיות של כספית תלויות מאוד בצורות הכימיות השונות של הכספית. לכספית אורגנית יש תפוצה לא אחידה לאחר הצטברות ספיגה בעיקר ברקמת הכליה היא גורמת לאי ספיקת כליות חריפה [מקור].

אצות מאכל – באופן מפתיע אצות שמנוקות מהכספית או אלו שגדלות בחוות חקלאיות מסייעות להחלמה מכל המחלות האלו. בינואר 2008 יצא אחד המחקרים הראשונים שהראה באופן מרשים כי האסטקסנטין (ASX), אותו קרוטנואיד בעל תכונות נוגדות חמצון חזקות, שהוזכר לעיל כצובע את בשר פירות הים בורוד ואת האצות באדום – העלה בתוך זמן קצר את הפעילות של הגלוטתיון פרוקסידאז GPx וקטליז ומנע בתוך זמן קצר את עליית חמצון השומנים והחלבונים ואת השינויים ההיסטופתולוגיים (אלו שנבחנים תחת מיקרוסקופ שמראה מה מתרחש בתוך הרקמות לצורך אבחון וחקר ביטויי המחלה והחלמתה.) המחקר הראה שנטילת אסטקסנטין – הצבע האדום שבאצה הביא לערכים נמוכים של כלוריד כספית (HgCl2) בכליות [מקור].
ענבי ים (אצות) מקור הצילום מצילום מסך מויקיפדיה.

אסטקסנטין  – הוא הצבע האדום – ונוגד חמצון רב עוצמה שבאצה, ידוע כ ASX. ובין תכונותיו היכולת לקשור אליו בזיקה גבוהה מולקולות של מתכות, ביניהן כספית. דומה לו מינרל בשם סלניום, שנמצא בירקות ופירות. אני מנפק אותו למחלימי הכליה באמצעות אגוז ברזיל אחד, או שניים ליום ו 2 כפות של שיבולת שועל שניהם מהווים מקור טוב לסלניום (סלניום מגביר ויטמין E'). ההשפעה הרעילה של הכספית בגופנו נגרמת גם על ידי כך שהיא קושרת אליה אנזימים תלויי-סלניום. אנזימים אלו נדרשים להגנה על גופנו. האנזימים האלו פועלים כדי למנוע ולבטל את נזקי החמצון שנוצרו בגוף, במיוחד במוח וברקמות נוירואנדוקריניות (גוש לא תקין (מסה) של רקמה שבדרך כלל אינו מכיל ציסטות או אזורים נוזליים.) בכך מאפשרת האצה – ביחד עם הסלניום, למנוע, ויותר מכך לסייע לנו לחזק את המערכת הנוירולוגית ולהביא להחלמת הנפרונים שבכליה.

אצה אדומה – Red algae, or Rhodophyta – מקורה של האצה הזו בחופי הוואי, כדי להגן על עצמה מקרינת שמש עוצמתית או ממחסור במזון, היא מפרישה נוגד חמצון בשם אסטקסנטין. "לאסטקסנטין מיוחסות תכונות אנטי אייג'ינג כמו טיפול בנזקי השמש, מניעת כתמי פיגמנטציה והבהרת כתמים קיימים, טיפול בקמטוטים ועיכוב היווצרות קמטים חדשים. היא הכוכב הגדול של תעשיית היופי והקוסמטיקה אבל היכולות שלה לטפל בעור הן יכולותיה לטפל בפגעי אבר הכליה ודופן הנפרונים.
מקור הצילום בצילום מסך מויקיפדיה.

האם האסטקסנטין יכול למנוע את התקדמותה של מחלת הכליות אשר הסוכרת בבסיסה?

בשנת 2004 פורסם המחקר שדן בשאלת הפתיח: האם האסטקסנטין שבאצה האדומה יכול למנוע את התקדמותה של מחלת הכליות – על-ידי בית הספר לתארים מתקדמים למדעי הרפואה, של מחוז קיוטו האוניברסיטה לרפואה, קמיגיו-קו, קיוטו יפן – כאן בראש המחקר עמד ד"ר יוז'י נאיטו Yuji Naito – הצוות הזה חקר כאמור לאל את שאלת המפתח האם האסטקסנטין יכול למנוע את התקדמותה של מחלת הכליות אשר הסוכרת הובילה אליה – נפרופתיה סוכרתית? מחלה זו סופנית ומאופיינת בהתפלגות גלומרולרית והגדלה של mesangium glomerular האזור המרכזי של גלומרולוס הכליה עקב הצטברות חלבוני מטריקס חוץ-תאיים, והיא מהווה גורם מוביל למחלת כליות חשוכת מרפא [מקור1, מקור2]. מאחרי מחלה זו עומד הלחץ החימצוני. רמות האלבומין גבוהות מקובלות כאחד המדדים של בדיקות המעבדה – הן מלמדות על דלקת בנפרונים [מקור]. לאחר 12 שבועות של טיפול ב"צבע האדום" שמציל את האצה מקרינה, הקבוצה שטופלה באסטקסנטין (ASX), הראתה בדיקת הדם החדשה רמה נמוכה יותר של גלוקוז בדם בנוסף לכך האסטקסנטין הקטין את ההתקדמות של המחלה וההאצה של הנפרופתיה הסוכרתית בנוסף לכך הוא הוריד את מדדי האלבומין.

התוצאות הראו כי הפעילות האנטי-חמצונית של אסטקסנטין הפחיתה את הלחץ החמצוני על הכליות ומנעה נזק לתאי כליות.

לסיכום, מתן אסטקסנטין (אצה) עשוי לפתוח דרך וגישה חדשה למניעת סוכרת
נפרופתיה.

[מקור]

מתן אסטקסנטין (אצה למשל ווקמה) עשויה לסייע למניעת סוכרת
נפרופתיה. [מקור]

החוקרים התבוננו בתאי האפיתל בכליה ששמם פודוציטים, מאוירים בצבע תכלת באיור למעלה, והוזכרו במאמרי על קסמי הכוסמת, שם סומנו בצבע אוכר. יש להם תפקיד חשוב בשמירה על סינון החלבונים מן הדם המגיעים לכליה, ומניעת אבדנם על-ידי כך בשתן. במחקר שלפנינו החוקרים הגיעו למסקנה כי מחסור באינסולין גרם לנזק בצורת עלייה בחדירות אלבומין.מחסור באינסולין נובע מהרס שלו – ההרס הזה נוצר על ידי חמצון. כלומר הרס האינסולין מביא לאובדן חלבון – כנראה שתהליך הרסני זה קורה ככה:
האינסולין (חוסרו או חמצונו) מגביר את ההפעלה של תת יחידות חלבון קינאז G מסוג I (PKGIα), מה שמוביל לפגיעה בפודוציטים (דופן הנפרון). [מקור] לירידה בקצב הסינון הגלומרולרי (GFR) [מקור].
החוקרים בדקו את תאי הכליה האלו את הפודוציטים, והראו כי המחסור באינסולין הוביל לשינויים במבנה של התאים עצמם. מחקר זה הוא שהביא להשארה כי לאינסולין תפקיד חשוב בשמירה על תפקודם התקין של הפודוציטים בכליה. כלומר מניעה של חמצון אינסולין שומרת על תאי האפיתל (הפדוציטים) שמצפים את הנפרונים בכליה ומונעת מדדי אלבומין גבוהים בשתן.
מחקר נוסף קם והראה שקיים קשר בין עמידות לאינסולין/היפר-אינסולינמיה (כמות גבוהה מדי של הורמון אינסולין בדםמדד התנגודת לאינסולין – הוזכר שם: קסמי הכוסמת) ולחץ חמצוני, כלומר, הצטברות של מזיקים בצורת רדיקליים חופשיים ופגיעה גלומרולרית המתבטאת כאלבומינוריה. [מקור] מחקר שתומך בגישה זו טוען ש"בן מספר המנגנונים שמעורבים בגרימת נזק לפודוציטים, נמצא מתח חמצוני מוגבר" והיסוד החמצוני הזה "מתגלה כמנגנון החשוב ביותר." [מקור]
חסר של אינסולין, או חוסר תגובה לאינסולין, ואינסולין מחומצן כפי שקורה בסוכרת 2, הוא שפוגע בתפקודם של הפודוציטים ישירות, ומוביל להפרשת חלבונים בשתן, המאפיינת את מחלת הכליות בסוכרת [מקור]. בקליניקה של לחיצות ההחלמה השיפור בנוכחות האינסולין (מניעת חמצונו) ניכרת כבר החל מהשבוע השלישי ברוב החולים וחלקם מדווחים על כך שחדלו להזריק אינסולין כבר ביום העשירי מתחילת הטיפול – אחת הסיבות לכך השימוש ביסודות נוגדי חמצון מאוד חזקים ובהם מנה אחת של כוסמת, הספרידין (קלפת לימון) ומנה אחת של אצה ליום.

"אובדן פודוציטים – תאי אפיתל בנפרונים שבכליה (באיור למעלה בכחול) הוא תכונה מוקדמת של סוכרת נפרופתיה שמנבאת את המהלך הפרוגרסיבי"

הלימון הוא אחד מהפירות הכי בריאים לגוף שלנו. מעיכוב תהליכי הזדקנות, דרך עזרה בשמירה על המשקל ואפילו העלאת מצב הרוח. הפרי החמוץ הזה עושה לכם טוב ומסייע בספיגת הברזל בגוף. מומלץ לצרוך את הלימון סמוך לאכילת מזונות העשירים בברזל, שכן הוא מעודד את ספיגתו. הלימון חשוב בחיזוק מערכת החיסון. הלימון עשיר בסיבי פקטין הגורמים לנו לשובע לאורך זמן ומורידים חשק לסוכרים. הלימון מאזן חומציות יתר – הוא שעוזר לשמור על מצבו הבסיסי של הגוף. הספרידין (Hesperidin) שמצוי בעיקר בקליפה הלבנה של לימונים וכן חומצה אלג'ית (פנול צמחים טבעי שנמצא בקליפה של פרי עץ הרימון) משפיעים על המבנה הכימי של תאי הכליה לטובה (במודלים סלולריים) על ידי הפחתת לחץ חמצוני ומניעה של הרס האינסולין. הטיפול בהספרידין (לא ליטול כתוסף ללא יעוץ) ובחומצה אלג'ית במינון של 5 מ"ג (5 מ"ג / ק"ג BW) ברקמת הכליה הראה ירידה משמעותית ברמת תכולת החמצון ובו זמנית רמה מוגברת של תכונות נוגדות חמצון בדרך להחלמה ברקמות הכליות [ מקור].

לחץ מוגבר של חמצון נוצר בכליות על ידי גלוקוז גבוה [מקור1, מקור2]. "אובדן פודוציטים הוא תכונה מוקדמת של סוכרת נפרופתיה שמנבאת את המהלך הפרוגרסיבי" [מקור] נושא זה שב ועולה במחקרים, למשל כאן, למעלה, מתחת לאיור, אבל הוא כבר מוכר וחשוב הן בפתוגנזה של סוכרת נפרופתיה והרס תאי הנפרונים והן לקוראי סדרת מאמרים זו, על תזונה מחלימת כליות – רשמתי עליו כאן ( קסמי הכוסמת) וכאן – במאמרי על נבטי הברוקולי ועל השפעתם החיובית על נושא זה בתהליכי החלמת הנפרונים ללא תרופות והפחתת אלבומין בשתן. מחקרים שהשתמשו בנוגדי חמצון טבעיים מסוג זה שנמצא באצה סיפקו ראיות משכנעות נוספות לגבי נושא זה והציגו דרכים חדשות שעומדות בפנינו, בבואנו למגר את ההשפעות ההרסניות של המחמצנים על תאי הנפרונים בכליה על-ידי מינים חמצן תגובתי (Reactive oxygen species – ROS) [מקור1, מקור2]. בהקשר זה וכהערת אגב אני מבקש לציין שהוכח כי גם הספרידין (Hesperidin) שמצוי בעיקר בקליפה הלבנה של לימונים וחומצה אלגית (פנול צמחים טבעי שנמצא בקליפה של פרי עץ הרימון) משפיעים על המבנה הכימי לטובה (במודלים סלולריים) על ידי הפחתת לחץ חמצוני. הטיפול בהספרידין (לא ליטול כתוסף ללא יעוץ) וחומצה אלגית במינון של 5 מ"ג (5 מ"ג / ק"ג BW) ברקמת הכליה הראה ירידה משמעותית ברמת תכולת החמצון ובו זמנית רמה מוגברת של תכונות נוגדות חמצון בדרך להחלמה ברקמות הכליות [מקור]. אני מבקש להדגיש כי המזון כתרופה מעניק לחולי הכליה יותר סיכוי לחיות מהבטחות הממסד על חיבור למכונה ולהזדכות על כליה תמורת תחליפיה. 0כזכור ה- ROS מיוצר על ידי תגובת הגליקציה הלא אנזימטית של חלבונים (תהליך בו נקשרת מולקולת גלוקוז למבנה חלבוני), מיטוכונדריה וקינאז [מקור] חלבון וכן רמה נמוכה של גלוקוז בדם (היפרגליקמיה) [מקור1, מקור2].

באוקטובר 2000 כבר נמצאה הוכחה במחקר שנערך במעבדת המחקר של היגאשימארו שויו בע"מ, טומינגה, טטסונו, היוגו, שביפן שהחומר הפעיל אסטרים שבאסטקסנטין שבאצה האדומה – (אסטרים של אסטקסנטין) פועל כסוכן נוגד חמצון ולחץ חמצוני בתאי ציסטה [מקור]. הוא גם פועל נגד דלקת [מקור]. ניסוי קליני בבני אדם גילה כי 6 מ"ג אסטקסנטין ליום מתמצית מאצות אדומות מסוג Haematococcus pluvialis יכולות להאכל בבטחה על ידי מבוגרים בריאים. כשטיפול זה הראה יכולת להפחתתת רעילות לגלוקוז.

הכספית ממחמצנת את הפודוציטים שבכליה

נחזור לכספית – לצערנו הרב מיני חמצן תגוביים מגיעים ומעורבים כמתווכים לנזק לרקמות באי ספיקת הכליות החריפה מהמזון, מהמים ומהאויר שנגרמת לחולי הכליה על ידי כספית אורגנית – היא אחד מהמחמצנים ההרסניים ביותר של דופן הנפרונים שבכליה. התקווה הגדולה לגבי נושא מדאיג זה נמצאת באצה האדומה שנחשפה כבעלת יכולת מופלאה לסלק נגע זה.

ASX אסטקסנטין דיכא משמעותית את ייצור ה- ROS [מקור] חלבון TRPC6 הצטמצם באופן משמעותי גם בנפרונים שבכליות (מעניין שבנפרונים בלבד, לא, למשל בלב) [מקור].

ערכת קו ההגנה הראשון של ירון מרגולין – קו ההגנה הראשון נחלש ומייצר מחלות ניווניות קשות שקשיות העורקים בבסיסן – תהליך ההחלמה מתחיל בהגמשת הצנרת מחדש – תהליך זה מתעצם בעזרת תמצית זרעי ענבים – (תוסף מזון רב עוצמה שעובר דרך מחסום הדם-מוח ומחזק את מערכת העצבים 200 מ"ג) במינון של 500 מ"ג לחולים שמדד גמישות עורקיהם דורש זאת ובמיוחד במצבי אנמיה מסיבה של אבדן גמישות צנרת העיכול – יש לקחת כל יום למשך 3 חדשים.
יין אדום נטול סולפיד הוא תשובה מתאימה למקרה זה.
תמצית זרעי ענבים יכולה לשנות את כל משק הברזל בגופם, ביחד עם תוסף קואנזים קיו- 10 (400 מ"ג) יכול להפחית כולסטרול, להוריד לחץ דם ולשפר את תפקוד הכליות והריאות.
תוסף קואנזים קיו-10 מסיס בשומן ופעיל בתוך התאים, נטילה של  400 מ"ג ליום למשך 4 חודשים (שימוש בכמוסות שמכילות ג'ל, מאפשרות לקחת מינון מופחת) – ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים, מינון של  500 מ"ג יעיל לעבודתו בזרם הדם-  ויטמין C פועל גם להעשרת ייצור הגלוטתיון בגוף (בו ידובר במאמר שנושאו התרופות הטובות והרע). מינון מומלץ של ויטמין סי 3000 מ" ג – לחלק לאורך היום), חומצה אלפא ליפואית הוא התוסף מזון הכי יעיל בתוך התאים, מעטים יודעים שמדובר ביסוד לאומגה 3 שבעזרתו הגוף משלים את חסרי האומגה 3 הנדרשים לו. מומלץ ליטול ALAחומצה אלפא ליפואית במינון של 600 מ"ג שפעילה הן בזרם הדם והן בקרומי התאים – כי חומצה אלפא ליפואית מיוחדת בכך שהיא מסיסה גם במים וגם בשומן.  וויטמין E  מסיס בשומן, בטוח מאוד לשימוש, בעל השפעה גדולה על מערכת החיסון ונטילתו חשובה במיוחד בגיל המבוגר, אני ממליץ על מינון של 400 יב"ל ליום, ויטמין E יעיל בקרומי התאים –  (מומלץ ליטול אותו רק כתוסף טבעי ומסוג די-אלפא-טורופרול), ויטמין E  מסייע לתהליכי גמישות העורקים אבל יש לשקול אפילו יותר ממינון כמו למשל 500 – 800 יב"ל ליום (של ויטמין E). במקרי האנמיה היא אחת הצרות הגדולות בתהליכי החלמת הכליה (מופיעה בדרך-כלל יחד עם שלב היציאה מסכנת חיים בטיפולי ההחלמה אך עלולה לדרדר את המצב, אם לא תטופל נכון) טיפול בהחלמת הכליות הסוררות כולל התמודדות עם מצבי אנמיה ויש לשקול גם נטילה במינון של 3,200 יב"ל ליום. יש לדעת שויטמין C וחומצה אלפא ליפואית יכולים למחזר ולהשיב לוויטמין E ולגלוטתיון את צורתם הפעילה ובכך להגביר את האפקט של ההחלמה והגמשת העורקים. בנוסף לכך אין הוכחה לטענה שויטמין C משפיע לרעה על אבנים בכליות! יש להקפיד על נוכחות מאוזנת של מינרל אבץ (נבט חיטה, עדשים), מגנזיום (400-500 מ"ג ליום) ושל הקרואטנואידים (מגוון פרות וירקות) וסיבים תזונתיים – ההמלצה שלי ליטול כפית פסיליום 100% ליום כשמדובר ב95% הנפוץ בארץ יש ליטול כף בבקר וכף בערב. 
חומצה אלג'ית  (Ellagic acid). משמשת לתיקון מערכת החיסון של דופן המעי ולניקוי אבר הכליות מכספית היא אחד הנזקים הגדולים ביותר לכליה. מינון 500 מ"ג. השימוש המוצע הוא ליטול 2 טבליות פעמיים ביום. בנוסף לאגוז ברזיל אחד שמכיל סלניום גם הוא מטהר את הכליות מחומרים כימיים הרסניים.
פיטוסטרולים הם מגן רב עוצמה הפועל על ולמען שלמות דופן העורקים, הכוסמת מכילה אותו, אבל יש להוסיפו 2 מ"ג ליום עד שאפשר להשתחרר מעט ממנו. 
פוקוקסנטין תוסף מזון מאצה אדומה מכונה גם תמצית אצות חומות 500 מ"ג – כאן או 700 מ"ג – כאן
 אזהרה – הגם שאלו בטוחים לשימוש וניתן ליטול אותם כל החיים  לא כן התוספים הבאים: ברזל – הברזל מחמצן יש ליטול אותו רק כשהוא קשור לתרכובת אורגנית הכי טוב ליטול אותו מהתזונה, כ-20 – 30 מ"ג ביום, במשך לא יותר מ 3 חודשים ורק תוסף ברזל ביסגליצינאט. אין לקחת תוסף ברזל לחולי כליה ללא בדיקה חוזרת אצל הרופא יתר ברזל יכול להביא לאסון חימצוני! 
ויטמין A (אסור ליטול כתוסף ויטמין A), ניאצין B3, B2, יוד, סלניום (מותר רק עד מינון 400-500 מק"ג ליום, וויטמין D3 -2000 יב"ל פעמים ביום  2000 יב"ל בבקר ו 2000 יב"ל בערב. ישנה טענה שלויטמין D3 השפעה שלילית על אבנים בכליות ועל ספיגת ברזל משום שהוא מעלה את רמת הסידן בדם – מינון של 500-800 יב"ל של ויטמין D3 נחשב בטוח לחלוטין באסכולה זאת. השתמשו בעת הצורך בויטמינים והוסיפו מינרלים לתזונתכם הם מיטיבים עם העורקים מחזקים את קו ההגנה הראשון של הגוף גם אינם יקרים יש לצרוך כל אלו או אחד מהם אך ורק אם רופא שמכיר היטב את מצבכם הרפואי מאשר זאת!!! בצילום בצילום ירון מרגולין, פרוזדור רווי קריסטלים – עמק הלואר, צרפת. Yaron Margolin at the amazing LE CHÂTEAU DE BEAUVOIS.

יוד

יודתוספת של מעט הביאה לשיפור התפקוד הקוגניטיבי של ילדים. התפקיד המרכזי שלו הוא יצירת הורמוני בלוטת התריס – ההורמון T4 שמכיל ארבעה אטומי יוד וההורמון הפעיל יותר T3 שמכיל שלושה אטומי יוד. מהשוואה למצב יוד בגוף האדם במדינות העולם, ישראל נמצאת בעשירון התחתון מבחינת משק היוד באוכלוסייה. יתכן ואחת הסיבות לכך היא מיעוט האצות בתזונת הישראלים לצד העליה בכמות המים המותפלים (מים שאין בהם יוד כלל).

ההנחיות של רשויות הבריאות בעולם הן צריכה של לפחות 150 מיקרוגרם יוד ליום לאדם מבוגר. לאשה בהריון ההנחיה היא לפחות 220 מיקרוגרם של יוד ליום ולאשה מניקה ההנחיה של רשויות הבריאות היא לצרוך לפחות 290 מיקרוגרם של יוד. כדי לספק יוד עלינו לצרוך אצות בישראל, אבל מקציר חקלאי ומוגן מרעלים שנמצאים בים הפתוח.

חוסר ביוד יכול לגרום לעייפות, לעלייה במשקל ולעלייה ברמת הכולסטרול, לעצירות וליובש בעור.

 דף אצת נורי: 30 מק"ג. כאשר כף אצות קלפ: 52,000 מק"ג שזה מסוכן בשל יתר יוד. יש ליטול אצות במינון נמוך ובמיוחד מי מי שיש או היה לו חוסר ביוד ובהדרגה להגיע אצל מבוגרים למינון של ​150 מק"ג. ( נשים הרות צריכות כמות גדולה יותר וילדים מסתפקים בפחות  כ 90 מק"ג  לילדים עד גיל 8).

 
Ganymede Benvenuto Cellini 1548-1550 1500 – 1571 Firenze , Museo Nacional de Bargello el Bargello, el Palazzo del Bargello, Florencia, Italia.

פוקוקסנטין Fucoxanthin -והNrf2

בלעדי מעבר לתזונה מחלימה בבת אחת ולהיעזר בתוספי ויטמינים חיוניים – אין אפשרות לצאת ממחלה כרונית קשה.

הפוקוקסנטין

מחקרים רבים הראו שלפוקוקסנטין (Fucoxanthin) יש פוטנציאל משמעותי ויישומים מבטיחים בבריאות האדם [מקור].

פוקוקסנטין הוא פיגמנט אצות אדומות שנמצא ברוב האצות החומות, כמו גם בכמה מקורות ימיים אחרים. זהו קסנטופיל, שהוא מולקולה שדומה במבנה שלה לבטא-קרוטן וויטמין A; אלא שהפוקוקסנטין לא פועל כמו ויטמין בגוף. הפוקוקסנטין, מאוחסן בתאי שומן למשך זמן ממושך ויכול לגרום לאובדן שומן תוך עיכוב ההתמיינות והתפשטות תאי השומן. מה שהופך אותו ללהיט בתהליכי דיאטה ואובדן שומן מבטיח – לתהליך זה דרושה סבלנות כי הדבר דורש זמן (5-16 שבועות). חשיבותו הרבה של הפוקוקסנטין לתהליכי החלמה מאי ספיקת הכליות נמצאת במקום אחר למשל בתיקון חריגות במטבוליזם של גלוקוז ברקמת השריר אשר יכול לסייע לחולי סוכרת היא אחת המחלות שאי ספיקת כליות נובעת ממנה. הפוקוקסנטין יכול להפחית את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים על ידי מנגנונים שעדיין נחקרים כמו הפחתת לחץ דם וירידות בשני מאגרי השומנים בכבד ובערכי האנזים בכבד נצפו עם תוסף fucoxanthin בבני אדם [מקור]

הפוקוקסנטין הולך ונחשף כלוחם חזק שמסייע למנוע ולטפל במחלות הקשורות לאורח חיים אפנתי, ממסדי, – זה שמחייב בסופו של דבר שימוש תרופתי שהולך ומתרחב מרגע שמתחילים להשתמש בו. בלעדי מעבר לתזונה מחלימה או לפחות להיעזר בתוספי ויטמינים חיוניים למשל B12, קו-אנזים Q10, ופוקוקסנטין לא ניתן לצאת ממשבר בריאותי כאי ספיקת כליות בעזרת התרופות משום שהן רק מחריפות את המצב, תרופות להפחתת לחץ דם למשל מעלות את הקריאטינין ואלו שמשתנות מייבשות את הכליות – אבר שאוהב הרבה מים, זקוק למים ויבושו פוגע בו. התזונה המחלימה ואפילו תזונה נכונה ומאוזנת נחשפת יותר ויותר כמי שממלאת תפקידים קריטיים בתהליכי החלמה [מקור].

בסרט הדוקומנטרי על 1500 מחלימים ממחלות כרוניות קשות שמועלה בימים אלו בנטפליקס: HEAL להירפא, כל המחלימים מדווחים על שינוי מידי וקיצוני בתזונתם מידע זה מחלחל אל החוקרים ולכן החוקרים מחפשים ויותר מכך גם מתחילים למצוא רכיבים פונקציונליים בטוחים ויעילים במזון למניעה וטיפול במחלות הקשורות לאורח חיים [מקור] ותזונה שגויה (ראו גם בסרט what the helth ). אחד המרכיבים התפקודיים הללו הוא הפוקוקסנטין. מרכיב מופלא שמככב באצות הים. נמצא שניתן להשתמש בו (פוקוקסנטין) כמרכיב תרופתי וגם כמרכיב תזונתי למניעה וטיפול במחלות כרוניות ואי ספיקת כליות אחת מהן. [מקור1, מקור2]. השפעותיו המגנות נחקרו על הכבד, כלי הדם של המוח, על העצמות, העור והעיניים, גם על תאי סרטן הערמונית, על תאי האפיתל שבדופן צנרת הדם כולל פעילויותיו נוגדות החמצון, והאנטי-דלקתיות, נוגדות סרטן שהוזכרה לעיל, אנטי-השמנה, אנטי-סוכרת, אנטיאנגיוגנית ואנטי-מלריה. [מקור]

https://www.youtube.com/watch?v=X1QDkpUPiI8

Nrf2

הגורם הגרעיני אריתואיד 2 – ובקיצור- Nrf2 הוא הנושא החם והחדשני כיום. בהחלט גם מפתח לשיטות החלמה חדישות ומובילות. ה Nrf2 הוא ווסת תאים שמוביל את מערכות ההגנה הפנימיות של הגוף כנגד לחץ חמצוני והזדקנות. NRF2 הוא חלבון, שמתמחה בפגיעה ונטרול של הרדיקלים החופשיים (מולקולות סוררות בעלות תכונות אלקטרומגנטיות ולכן מכונות גם "אלקטרונים", שעלולות לגרום להרס על ידי "גניבת" אלקטרונים ממולקולות אחרות). ובהעדרו הם משוטטים ללא פיקוח, שוברים, קורעים פוצעים ומעוררים הרס על ה- DNA והרקמות שלנו. הם מקלקלים את החלבונים והליפידים המרכיבים את הרקמות שלנו. מדובר בדרך כלל ברקמות מכריעות שנפגעות, נחלשות, ומפסיקות לתפקד או שאינן מסוגלות למלא את תפקידן כראוי

Nrf2, המוכר גם בכינוי "שומר הנעורים", הוא חלבון רב-עוצמה שתומך ומסייע בדרכים שעוד נחקרות לגנים שנלחמים בגוף האדם (נגד הרדיקלים החופשיים) כגון, הגלוטתיון S- טרנספרז (GST) , (SOD) ואנזים נוסף הנקרא קטלאז , NAD (P) H: קינון אוקסידורדוקטאז 1 [מקור2, מקור1] במחקר שפורסם ב 2011 במחלקה לפרמקולוגיה, לטוקסיקולוגיה ולטיפולים, המרכז הרפואי של אוניברסיטת קנזס, בקנזס סיטי נקבע ש-Nrf2 חשוב לייצור NADPH. NADPH הוא המשאב המפחית העיקרי לניצול לחץ חמצוני, כולל התחדשות גלוטתיון ותיאורוקסין (thioredoxin) ומשמש גם לנתיבים אנבוליים כולל סינתזת ליפידים. ליפידים בונים את קרום התא – הם חומרים המתמוססים בשומן, כגון שומנים, שמנים, שעוות וויטמינים מסיסי שומן. Nrf2 מגן מפני פגיעות סביבתיות על ידי קידום וסיוע בהחלפת לחץ חמצוני בעזרת NADPH.

(Nrf2) – הוא ווסת מתפתח להתנגדות התאית לנזקי המחמצנים הגדולים בנוזל הבין תאי וכאמור לעיל הוא המפעיל של נוגדי חמצון, ומערך של גנים התלויים באנטי-אוקסידנטים לתגובה של וויסות התוצאות הפיזיולוגיות והפתופיזיולוגיות של חשיפת הגוף לחמצון. [מקור] בלעדיו לא תפעל מערכת ההגנה כראוי ולמעשה אי אפשר להביא להחלמת הכליות, אבדן גמישות העורקים, דלקת פרקים, דלקת כרונית, עייפות לא מוסברת, ואלצהיימר.

לחץ חמצוני מוגבר קשור למוות של תאים, להרס הממברנה (דפנות של תאים) וללחץ תאי או למתח סלולרי גם להרס של תאים עצביים למשל במהלך הפתוגנזה של מחלות עצביות ניווניות כרוניות הכוללות מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון, מחלת הנטינגטון וטרשת עורקים אמיוטרופית [מקור].  לחץ חמצוני נקרא גם "עקה חמצונית". נוצר כתוצאה מהגברת ייצורם של גורמים מחמצנים (רדיקלים חופשיים) הפועלים במהירות ומתחברים לחלבונים, לרקמות ולדנ"א וגורמים לנזק במקום החיבור שלהם בגופך. לחץ תאי ומתח סלולרי היה נושא לעשרות אלפי מחקרים ומאמרים מחקריים מרגע שנחשף ה Nrf2. הוא הנזק המיקרוסקופי לתאים ולאברוני התא כמו המיטוכונדריה שנגרם על ידי הרדיקלים החופשיים שמשבשים את התפקוד התקין שלו. [מקור] יש לציין כי את היסוד להרס הגוף מייצר להגנתו. רדיקלים חופשיים נוצרים במתכוון ובכדי לנטרל נגיפים וחיידקים. אך ובמיוחד בתקופה בה האדם מעצים את ייצורם על ידי תזונה שגויה ורעלנית, הם נוצרים שלא במתכוון, בכמויות מופרזות ודרך מקורות חיצוניים כמו חמצן, עשן סיגריות, זיהום ומזון גרוע. ][מקור.

תפקיד Nrf2 בלחץ חמצוני ורעילות

כאשר הרמות של גורמי החמצון והרעלים גבוהות מדי, Nrf2 מגיב. בתפקיד זה תגובתו מזכירה טרמוסטט. הוא מגיב על ידי הקשרות אל ה- DNA, ואיתות לתאים לייצור אלפי מולקולות הגנה שבאות כדי להגן על התאים מפני הרדיקלים החופשיים. בהמשך הם יפעילו תגובה חדשה ליצירת מחסום חדש. וה"מחסום" הזה יגן על התאים מפני לחץ עתידי. יתר על כן, Nrf2 מסיר את הרעלים הגורמים לנזק לתאים ומשפר את התפקוד התקין. שתי הפונקציות הללו קריאה לתאי הגנה וסילוק הרעלים מחזירים את רמות הלחץ למצב תקין, ובכך הוא מפחית את ההשפעות השליליות של מחלות סוכרת, לב, יתר לחץ דם ואי ספיקת כליות ואפשר להודות בכך שהוא מביא להחלמה. למעשה, הפעלת Nrf2 מאפשרת לתאים שלנו ליצור "תרופות" טבעיות, מדויקות ביותר, משלהם כדי לעזור לנו לשרוד – ולשגשג – במצבים בהם היינו לוקים במחלות סופניות.

אצה חומה ואדומה, ברוקולי, פירות יער (חמוציות, פטל ותותים) , תפוח עץ, בצל, פולי סויה, שיבולת שועל וכורכום הם מקור טוב להפעלת ה- Nfr2

כבר בשנת 2011 מצא J. Agric. Food Chem כי פוקוקסנטין שנמצא באצות בעל מסוגלות להפעיל את מערכת Nrf2 / ARE (Nuclear factor erythroid 2-related factor 2), נושא רב חשיבות לתהליכי החלמת פגעים בתאי האפיתל שנקרעו בנפרונים של הכליות הפגועות ובדופן העורקים – נושא זה מסביר מדוע הפוקוקסנטין מחלים עורקים, מרחיב את גמישותם, מפחית כולסטרול ויתר לחץ דם.

ירקות מצליבים הם ייחודיים בכך שהם מקור עשיר לתרכובות המכילות גופרית. תרכובות אלו נקראות גלוקוזינולטים (ß-thioglucoside N-hydroxysulfates). הן שמעניקות ארומה חריפה וטעם חריף (יש אומרים מרירות מענגת) לתפרחת ולנבטי הברוקולי גם לעלי החרדל והרוקט. (גלוקוזינולאטים הן תרכובות שמסייעת בתהליך הניקוי מרעלים. הגלוקוזינולאטים מתפרקים במעיים לתרכובות חדשות שנקראות: איזוטיוציאנאטים ו – I3C Indole-3-Carbinol או אינדול 3-קרבינול (I3C), שעשוי להיות אחראי למניעת סוגים רבים של סרטן, כולל סרטן הקשור בהורמונים כמו סרטן הערמונית [על נבטי הברוקולי ]. התרכובות הללו מווסתות את אנזימי ניקוי הרעלים שישנם בגוף. וזהו רק אחד הנושאים הנחקרים ביותר בתחום המזון כתרופה – ועל כך ויותר מכך במאמר זה על נבטי הברוקולי מאת ירון מרגולין

האצה שלפנינו נקשרת ב"העתיד" של הגנה על התא וקידום בריאותנו. היא בעלת יכולת להגן ולהפעיל את החלבון האגדי והמגן שלנו ה- Nrf2 מפני נזק לתאי המטריקס (הנוזל שנמצא מחוץ לתאים) (ECM).הפעלתו של ה – Nrf2 קשורה קשר הדוק לעיכוב ההידרדרות של המטריצה ​​החוץ תאית (ECM) ושלילת הדלקת [מקור]. בלעדי הגנה על הנוזל הבין תאי (מטריקס) הגוף שלנו פשוט לא יוכל לבנות מחדש ולתקן פציעות שנוצרות באופן טבעי, במהלך הפעילות היום יומית שלנו, לדופן התאים ובמיוחד לתאי האפיתל.

איך עובד Nrf2 העתיד" של הגנה על התא וקידום בריאות האדם?

כאשר מופעל, Nrf2 מפעיל ייצור נוגדי חמצון ספציפיים שהגוף זקוק להם כדי להילחם ביעילות בתא. פיטוכימיקלים מסוימים [אצה חומה, אצה אדומה, שיבולת שועל, ונבטי ברוקולי, גם עמילן עמיד שבתפוחי אדמה חיים וכורכום, שורש האשווגנדה ("מרפא-כל" ביוונית עתיקה ידוע גם כג'ינסנג הודי (Withania somnifera), פטל, תה ירוק וגדילן ירוק גם חלב החסה] מפעילים באופן סינרגטי Nrf2. הפעלת Nrf2 יוצרת מפל של תגובות אשר מביא לייצור של מספר נוגדי חמצון חזקים מאוד. נוגדי חמצון אלו נאבקים למעננו בלחץ התאי, ובהשוואה למקור תרופתי ואפילו לנטילת ויטמין או פיטוכימי בנפרד) הפעולה הזאת עולה באיכויותיה ובתוצאותיה בהרבה. [מקור]. מספר אנזימים נוגדי חמצון, כולל סופרוקסיד דיסמוטאז (SOD), גלוטתיון וקטלאז מופעלים דרך מסלול Nrf2. מדענים רבים מאמינים כי הפעלת Nrf2 היא "העתיד" של הגנה על התא וקידום בריאות, בסיס זה להפעלה טבעית של Nrf2 "לפתור" את בעיית הלחץ הסלולרי הוא דרך שונה מיסודו להחזרת האיזון בגוף.

ובשפה המקצועית טיפול אקטיבי

Nrf2 – הוא המווסת הראשי להגנה נוגדת חמצון, Nrf2, פעיל תעתיק (השעתוק מכונה, פעמים רבות, תעתיק. תהליך שבו נוצר העתק של גן מסוים, במקרה שלפנינו גן הגנה.) כאן ההכפלה של גנים להגנת תאים, ולכן הצלחתו הוא מטרה ויעד שעומד בפנינו אם אנחנו רוצים להחלים באמת ולהיכנס למהלך של טיפולים אטרקטיביים (מזון כתרופה) למניעת מחלות ניווניות [מקור]. גורם שעתוק (השעתוק הוא שלב מקדים לתהליך שמכונה תרגום, שבו ה-RNA משמש כתבנית ליצירת חלבון. השעתוק מתבצע על ידי האנזים RNA פולימראז בדרכו לבניית חלבון על-פי התכנית המקורית הנמצאת בDNA.) Nrf2 – הוא המווסת הראשי והמסדיר את הביטוי שנחוץ לתהליך זה כשמדובר בביטויים של יותר מ- 200 גנים ציטוטיקטיביים (חיידקים מועילים מגנים על תאי מעיים) [מקור]. – נושא הפעלת ה Nrf2 הוא אחד מהדברים החשובים ביותר לבריאות וכפי שהזכרתי כבר נקשר ברפואת ה"עתיד". היא כרגע הדרך היחידה, הטיפול הפעיל (אקטיבי) שמוכיח) מתן סיוע אמיתי לחולי כליה וחולי אלצהיימר [מקור]. בקיצור: מפעילי ה-NRF2 (אצה, נבטי ברוקולי ושיבות השועל) נועדו להימנע מתופעות לוואי שנובעות מתרופות שמפעילות את ה- Nrf2.החוקרים מזהים שני מצבי תגובה כימיים שמובילים להפעלת Nrf2. המצב הראשון הוא S- אלקילציה (S-alkylation תגובה קוולנטית – בה כל אטום משני אטומי הקשר תורם לקשר מספר זהה של אלקטרונים) של תיולים (Thiols תיוֹלים הם קבוצה של תרכובות אורגניות ואחד האטומים שלהם הוא של גופרית) בחלבון 1 הקשור ל- ECH הקשורים ל- KCH (KEAP1), שמקיים אינטראקציה עם ה- Nrf2 . המנגנון השני כולל עיכוב פרמקולוגי לא קוולנטי של אינטראקציות חלבון-חלבון, בפרט אינטראקציה ספציפית לתחום בין Nrf2 ו- KEAP1 או חלבונים מדכאים אחרים המעורבים במסלול תעתיקי זה. אני ממליץ למטופלים שלי ליטול תוסף מזון פוקוקסנטין מאצה אדומה (למשל, תמצית אצות חומות 500 מ"ג – כאן או 700 מ"ג – כאן) וזאת משום שאני רואה רק תוצאות טובות ותהליכי החלמה ושיקום של כליות ומייחל לראות זאת גם אצלך.

מסלול Nrf2/KEAP1 – המלחמה על הדלקת

הדלקת והקרעים של דופן התא גם אם הם מתרחשים באופן טבעי יום יומי הם אחת הבעיות המרכזיות בבואנו לטפל באי ספיקת כליות כמו גם בסוכרת ושאר מחלות כרוניות אשר הדלקת עומדת בבסיסן. מאמר שלם הקדשתי לדלקת – מה היא דלקת, כיצד היא נוצרת ואיך להחלים ממנה ללא תרופות, למשל בעזרת אצה אדומה – לעיון במאמר על הדלקת נא להקליק כאן.

מסלול Nrf2 / KEAP1 מייצג אחת ממערכות ההגנה הסלולריות העיקריות והכי חשובות נגד לחץ חמצוני, תגובות דלקתיות, חשיפה לתרכובות אלקטרופיליות רעילות [מקור1, מקור2]. כלומר כאן נמצא אחד המפתחות להבנת תהליכי העומק של ההחלמה בעזרת אצה אדומה כתרופה או נבטי ברוקולי. מדובר בחשיפה לתגובות כימיות שבהן עוברת קבוצה אלקילית ממולקולה אחת לאחרת כדי לגרום לנזק בבסיסי ה-DNA ולהרוס אותו. אנחנו מבקשים להתגבר על כך או למנוע זאת. כהערת אגב ברפואת הממסד מנצלים תהליך זה בהקרנות נגד מחלת הסרטן ומפגיזים את הגוף בתהליכים כאלו.

הקבוצה האלקילית יכולה לעבור כאלקיל שהוא קרבוקטיון, רדיקל חופשי, כקרבואניון או כקרבן [מקור]. Nrf2 הוא גורם שעתוק (כלי להעתק מכני של המקור) המשרה אנזימים נוגדי חמצון, אנטי דלקתיים וניקוי רעלים [מקור1, מקור2]. כלומר "שומר הנעורים" (Nrf2 ) בתנאים פיזיולוגיים מתאימים מכפיל כתעשיין את היסודות שהגוף זקוק להם במלחמתו ברדיקלים החופשיים ולאחר מכן הוא (Nrf2 שומר הנעורים) נקשר לחלבון KEAP1 3 ומתפקד כחלבון מתאם לקולין (cullin 3) שזה מהלך מצוין ומאוד חכם.

:משפחת הקולינים מכילה שמונה חלבונים Cullin 1, Cullin 2, Cullin 3, Cullin 4A, Cullin 4B, Cullin 5, Cullin 7 ו- Cullin 9. קולין 3 מעורב בתהליכים סלולריים רבים הוא שאחראים על ויסות מחזור תאים, תגובת לחץ מיטבית, חילופי חלבונים, הולכת אותות, שכפול DNA, תעתיק, בקרת איכות חלבון, וגם על פיתוח [מקור]. כלומר הוא נקשר לה ומתנהג כאילו היה קולין 3 ועוד באזור שבו נמצא המידע הגנטי הדרוש ליצירת חלבון (המקודד על ידי Cul3 בבני אדם) בשפה המקצועית ירשמו זאת כך: E3 ubiquitin ligase, אשר polyubiquitinates Nrf2. כתוצאה מכך, Nrf2 מועבר על ידי פרוביזום (proteasome). ומרגע זה הוא כמלחין הגדול רוברט שומן ודוד המלך קודמו נלחם בפלשתים או משה רבנו שהוליך את עם בני ישראל במדבר במשך 40 שנה כדי שכל מי שיכול להרוס את תהליך תחייתה של ישראל יסולק, ההיסטוריה מלמדת שרבים שרדו והתקבצו סביב מפלגת הליכוד, דוד נלחם באויבים בכוח הזרוע, גדעון בחכמה ושומן עם גאונות מוזיקלית – ליצירה המזוהה ביותר של שומן שמוקדשת לנושא זה חיברתי ורקדתי את המחול שלי בן 20 הפרקים "מחולות בני ברית דוד" Davidsbundlertanze solo by Yaron Margolin כשאת המוזיקה מבצע הפסנתרן הגדול וולטר גיזקינג – הינה קטע ממחול זה הלקוח מהפקתו של אטאנאסיוס גדנידיס – תלמידי מיוון שהיה מרקדן לצלם קולנוע ומי שמצלם את החזרה הוא צלם הבית של להקתי שמיה לוי רב הכישרון – תיהנו

. – פרוטאזומים הם קומפלקסים של חלבון המשפילים חלבונים (מנטרלים אותם) כשנחשפים כמי שאינם נחוצים או פגומים על ידי פרוטאוליזה. פרוטאז הוא מושג בביוכימיה המתייחס לקבוצה של אנזימים (הנקראים גם "אנזימים פרוטאוליטים", "פרוטאזות", או "פרוטאינאזות") שתפקידם הוא לפרק חלבונים לאבני הבניין הבסיסיות שלהםחומצות אמינו, באמצעות הידרוליזה (חציה או חלוקה) של הקשרים הפפטידים בחלבון. (פפטיד הוא חלבון קצר). אנזימים המסייעים לתגובות כאלה נקראים פרוטאזות.

החדירה לגרעין התא מתבצעת בעזרת הגן KEAP1

KEAP1 עובר תהליך של כמה שינויים עד לרגע בו הוא רשאי ויכול להיכנס לגרעין של התא. בגרעין הוא הולך ומצטבר שם הוא מתחיל להעתיק את גני היעד המכונים השלב השני של KEAP1, המקודדים [CDS‏ (coding DNA sequence], מותאמים גנטית למערכת המתואמת של האנזימים נוגדי החמצון והאנטי דלקתיים. חלבונים אלה כוללים את האנזימים המייצרים את נוגד החמצון הסלולרי העיקרי והכי חזק: הגלוטתיון (GSH) [מקור1, מקור2, מקור3]. לפיכך, הוכחו כי מפעילי NRF2: אצה, שיבות שועל וצרור נבטי הברוקולי הם אנטי-דלקתיים רבי עוצמה ומגנים מעולים נגד דלקות והרס מנגנון של אברי התאים, הדופן והנוזל הבין תאי.

לעיון במעמקי התהליך להקליק כאן.

האצה בעזרת יכולותיה בהפעלת ה Nrf2 מסוגלת לטהר את הנוזל הבן תאי גם ממהרסי הכליה ויותר מכך לאפשר לחומרים המיטבים עם הכליה שבנוזל הבן תאי לבוא לעזרתה.

אלבומין בשתן העולה על 30 מיליגרם ל-24 שעות = מצביע על דלקת בדופן הנפרון.
אוראה מעל 145 משווה לבון 70 – כאשר מדד הבון (BUN מעל 70) האוראה נמצאת כבר מעל 145. יש להתחיל מיד בצום לקטינים.
בצקות – כאשר חלבון לקטין (מהסוג הרעיל) כמו אלו שנמצאים בחיטה (ויטאגלוטנין), בנבט חיטה, מגיעים למערכת העיכול ותאי פייר שנמצאים בדופן המעי תופסים אותם ומגדירים אותם: "פולשנים זרים" הם תוקפים אותם, מדד ה- בון BUN בדם עולה, גם החומציות והכליות מתדרדרות מה שניכר במדדי הסינון ולא הקריאטינין – דרשו את מדד ה-GFR! זה רגע בו חייבים להכיר את האצה ואת האצה הנכונה לטיפול דחוף בביצה שמציפה את גופכם מבפנים. שיקלו ליטול מינון של 700 מ"ג ליום – אחרי שהרופא שמכיר את המחלה היטב יאשר זאת.

השיקום העצמי של הגוף עומד במרכז תהליכי ההחלמה המתקדמים והאקטיביים בימנו גם בשיטת עבודתי.

השיקום העצמי של הגוף עומד במרכז תהליכי ההחלמה המתקדמים בימנו גם בשיטת עבודתי.

טקפידרה היא תרופה בשם  Dimethyl fumarate –DMFהיא או פוקוקסנטין מאצה בסלט או כתוסף מזון מאצה אדומה 700 מ"ג – – תקראו ותחליטו

הפעלת הגן – Nrf2 הוא האתגר. משימה זו, עוררה את בלוטות התאווה – שוקה עצומה לכסף בקרב התעשיינים של התרופות כך למשל נוצרה הדימתיל פומראט (Dimethyl fumarate –DMF) הוא תרכובת אלקטרופילית שכונתה בעבר BG-12 ומשווקת תחת השם Tecfidera ® טקפידרה ונמכרת גם בישראל טיפול פומי (בנטילה דרך הפה) נהיה לקו ראשון בהתגוננות בפני טרשת נפוצה ולרוע מזלם של המטופלים היא נמצאת בסל התרופות – בארץ. הדימתיל פומראט (DMF) הזה אושר בשנת 2013 על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני וסוכנות התרופות האירופית לטיפול בטרשת נפוצה והתרופה הזו בהחלט מפעילה את המנגנון של ה-Nrf2 (אריתואיד 2) לפעולה. אנזימים נוגדי חמצון ואנטי דלקתיים בשלב II למניעת התנוונות עצבית כרונית קמים לתחייה ופועלים להחלמתך כביכול היו חלק מהאצה האדומה או מנבטי הברוקולי שבסלט שלך, אך לא! וזאת משום שאלקטרופילים כמו DMF מייצרים גם תופעות לוואי מערכתיות קשות, בין היתר בגלל S-alkylation לא ספציפי של thiols ציסטאין והידלדלות הגלוטתיון, ריקונו ממאגרי הגוף או חיסולו – כתוצאה מכך הנוטלים את ה"תרופה" של הממסד נשארים ללא הגנה טבעית וכפי שהם מגלים מהר מאוד מצבם הולך ומתדרדר – אפשר להגיע להפעלת החלבון שמיטיב להעניק לנו עמידות בפני לחץ חמצוני ומכונה "שומר הנעורים" ללא תרופות. זאת האפשרות היחידה שאותי כיום משמשת וגם מרתקת. נושא ששבתי והעליתי במאמרי על נבטי הברוקולי גם הברוקולי בפרק שדן על המטריקס – הוא הנוזל הבן תאי שנפגע לרוב מרעלים ו "שומר הנעורים" מציל אותו בכל פעם מחדש [כאן], לא רק האצות מפעילות את ה – Nrf2 החומר הפעיל בברוקולי – הסולפורפאן (sulforaphane) אשר נמצא בכמויות גדולות בנבטי הברוקולי גם כן מפעיל את ה Nrf2. זאת הסיבה לכך ש נבטי הברוקולי הוגדרו כסוכן העיקרי שמעניק הגנה לגוף האדם [מקור], ומסייע לתאי הגוף להשתקם מפציעות.

אלבומין בשתן העולה על 30 מיליגרם ל-24 שעות = מצביע על דלקת בדופן הנפרון.
אוראה מעל 145 משווה לבון 70 – כאשר מדד הבון (BUN מעל 70) האוראה נמצאת כבר מעל 145. יש להתחיל מיד בצום לקטינים ונטילת תוסף של אצה אדומה.

רבותי הקוראים יש לדעת, מרגע שהגוף מתחיל לתקן בעצמו את הפציעות – נעלמות בהמשך הדרך למעשה כל המחלות הקשות המוגדרות כרוניות ואלו שמביאות למוות טרם עת ובהן נמנות גם מחלת אי ספיקת כליות, סוכרת, אלצהיימר ושבץ. התדרדרותן נבלמת בתהליכי החלמה אקטיביים ורואים תהליכי החלמה ככל שהאדם מקפיד על תזונה מחלימה ופועל למענה. ארחיב עליו בהמשך רק כתזכורת ה – Nrf2 הוא חלבון בסיסי עם רוכסן לאוצין (bZIP) המסדיר את הביטוי של חלבונים נוגדי חמצון המגנים מפני השטן – נזק חמצוני שנגרם כתוצאה מפציעה ודלקת.

אני מבקש לפרסם בפניכם פניה שהגיע אלי מגרמניה ובמיוחד את דבריו של ראש המחלקה הנפרולוגית שם – אין לנו כל אפשרות למנוע מלהגיע לדיאליזה –

נושא: אי ספיקת כליות אצל כל המשפחה

שלום לך מר. מרגולין,

אני כותבת לך מברלין שבגרמניה בשעה 2:00 בלילה. לא יכולה לעצום את עיניי גם הלילה. קיבלתי את ההודעה המרה שגרמה לי לצער נוראי. והיא ששניים מתוך שלושת ילדי אבחנו באופן רשמי כמי שחולים באי ספיקת כליות. אני מסרבת להאמין שהילדים שלי יצטרכו לעבור דיאליזה כשיהיה מבוגרים, או אפילו כשיהיו נערים.

כאשר דיברתי עם ראש המחלקה המומחה כאן (ברלין) לרפואת הכליות ושאלתי אותו האם יש דרך לשנות את זה ולמנוע מהם דיאליזה, הרופא אמר שאין. ויותר מכך הוא הוסיף ואמר לי 'אני יודע שיש בארץ שאת באה ממנה דרכים אלטרנטיביות' נסי כי כאן אין ורק זה יכול לעזור. 

כאשר ראיתי את הווידאו שלך ביו-טיוב התמלאתי באושר ובתקווה עצומים ואני מאוד מקווה שתוכל לעזור לנו. אני לא מאמינה לרופאים ומחפשת כל דרך לרפא את ילדיי. 

אשמח מאוד אם תגיד לי מהי הדרך להימנע מדיאליזה? בכבוד רב מאוד

אפשר להחלים – במסגרת הלאפשר לגוף להחלים את עצמו כולל מפציעה של צינוריות בקטעי רקמת הכליה ותיקון רקמות ראו את המנגנון שמתואר באיור כאן למעלה – חומרים, תאים שנמצאים במטריקס מסייעים להחלמת הגוף – כאן מפציעות: זרם של יוני סידן Ca2 + (מסומנים בצבע ירוק באיור למעלה) הוא לרוב טריגר מפתח לתגובת הפצע שנוצר בתא [מקור1מקור2מקור3]. מבחינה פיזיולוגית, זרם של יוני סידן Ca2 + נמצא בסביבה – הוא שליח תוך-תאי חשוב ועומד בבסיס מסלולי איתות חשובים רבים.  רמות Ca2 + תוך-תאיות מוגזמות שלו, יוצרת רעילות מסוכנת לתא עד כדי כך שהיא יכולות להוביל למוות של תאים [מקור1מקור2].  אף ששום מחקר לא תיאר מסלול זה בברור, או את הגודל המינימלי של קרע בקרום שנדרש לעורר את זרם יוני הסידן להיכנס אל התא, כדי לסגור את החור או לעורר תגובה לפצע שנוצר, ניתן לצפות כי הפתח צריך להיות גדול מספיק ובנוסף לכך להימשך מספיק זמן כדי לאפשר לשטף של יונים כמו Ca2 + לא לפגוע בסביבה התוך תאית. רוב החוקרים חושבים שקצב התיקון מאוד מהיר בן כמה שניות, אבל בניסוי שנערך בתאי אפיתל בבעלי חיים סגירת דופן תא בעור התוף או הקרום התופי ש במתכוון (בעזרת סיכת זכוכית זעירה) התרחש תהליך החלמה בתוך 7-10 ימים לאחר הפציעה ותהליך הריפוי הושלם רק עד יום 14 [מקור]. נושא זה מאוד משמעותי לעבודתי בבואי לסייע לתהליך תיקון הנפרונים שבכליה ומסביר את דרישתי המוקפדת למשטר תזונה נוקשה למשך 15 יום.

נחזור לאצה שלפנינו – המזון כתרופה – היא בצורתה הטבעית ובמקרי קיצון (GFR מתחת ל 30) תוסף מזון פוקוקסנטין או סולפורפאן בעלי יכולת להגן ולהפעיל את השומר והמגן שנמצא בגופנו ה- Nrf2 ששומר עלינו מפני נזקים לתאים שנמצאים בנוזל המטריקס (הנוזל שנמצא מחוץ לתאי הרקמות) (ECM). הפעלתו של ה- Nrf2 קשורה קשר הדוק לעיכוב ההידרדרות של המטריצה ​​החוץ תאית (ECM) ושלילת הדלקת [מקור]. בלעדי הגנה על הנוזל הבין תאי (מטריקס) הגוף שלנו פשוט לא יוכל לבנות מחדש ולא יכול לתקן פציעות שנוצרות במהלך הפעילות היום יומית, לדופן התאים ובמיוחד לתאי האפיתל.

Nrf2 הוא חלבון אדם וגן, שקראנו לו Nrf2 (גורם 2 הקשור ל- NF-E2, ובקיצור: NFE2L2) כולל 605 חומצות אמיניות (במשקל מולקולרי של 67.7 kDa) [מקור]. הגן Nrf2 מורכב, נחקר ומשמש בתהליכים של ניקוי הגוף מרעלים

הגן Nrf2 מורכב משבעה תחומים פונקציונליים, הידועים גם בשם התחומים ההומולוגיים (כלומר, מדע צעיר המשתמש באמצעים מתקדמים: מחשוביים על מנת לקדם מחקר ביולוגי, אסטרטגיות חדשות באופנים שונים) Nrf2-ECH (Neh) [(Namani et al., 2014 מקור1; מקור2]. המיקום של כל תחום מעשי או יישומי של Nrf2 מורכב מרוכסן בסיסי-ריכוז לאוקין בסיסי (CNC-bZIP) שמאפיל עם חלבונים שריריים-שריריים קטנים (Maf) ונקשר ל- ARE, רצף משפר והוא פועל, לפי הצורך ונמצא באזור המקדם של גנים רבים מקודדים – הגנים מקודדים למולקולות RNA המתורגמות לחלבונים, שקובעים את התכונות בתא, נוגדי חמצון ואנזימים או חלבונים לשלב II של ניקוי רעלים (נושא מורכב זה הסברתי במאמרי על ה ברוקולי). אשוב על כך בקיצור:

לצורך ניקוי רעלים בטוח ויעיל, על הרעלנים לעבור באופן אידיאלי תגובה איטית יחסית מציינים אותה כשלב I ולאחריו שלב II מהיר יותר. זאת על מנת למנוע הצטברות של מטבוליט (תרכובת המיוצרת בתהליך של חילוף חומרים – מטבוליזם). שלב I, שיכול להיות רעיל יותר מקודמו [מקור] ללא תגובה אטית יחסית. האנזימים של שלב II לא מופעלים כראוי על ידי הרכיב שמכונה"מגן הנעורים", וסולפורפן בנבטי ברוקולי או פוקוקסנטין שנמצא באצה מסוג וואקאמה ובוטיראט שנמצא בתפוח אדמה – שלושתם גורמים ממריצי תהליך, ממריצים רבי עוצמה של החלבון האגדי מגן הנעורים – Nrf2 שמאפשרים לשלב גורלי זה – המכונה שלב II לעמוד במשימה בהצלחה – לנקות את המטריקס מרעלים. עוד על תהליך זה כאן.

(a) NRF2 and KEAP1 protein domains; (b) KEAP1 homodimerizes through the BTB domain, and through the Kelch domains KEAP1 interacts with NRF2 at the ETGE and DLG motifs – ויקיפדיה

המגן הגדול – גורם גרעיני erythroid-2-גורם-2 (Nrf2 או NFE2L2) הוא ווסת מאסטר לתגובת הלחץ האנטי-חמצוני, מעורב באופן פעיל בשלב IIשהוזכר למעלה, ובהגנה עקב כך על הגוף מפני מחלות חמצוניות / מתווכות דלקת, כולל שמירה והגנה על המטריצה, על הממברנה (דופן התא) ובהמשך בעל השפעות נגד מחלות סרטן שמקורן למעשה בפגיעה ופציעה של תאי אפיתל שמטריצה מורעלת לא יכולה לתקן [מקור]. על הדלקת והממברנה – עוד במאמרי כאן.

Nrf2-ARE

הגנה עצבית במצבי פגיעה מוחית טראומטיתFucoxanthin הוא החומר הפעיל באצות. ה-Nrf2 שהוא חלבון מולקולרי מגן על המטריצה הבין תאית ומשתתף בתהליכים פתולוגיים רבים, הוא שב ומופעל בנוכחות הפוקוקסנטין שבאצה וסולפורפן שנמצא בנבטי ברוקולי ופועל להחלמה במחלות של מערכת העצבים המרכזית (CNS) [מקור1, מקור2] , כולל בפגיעה מוחית טראומטית (TBI) [מקור]. נמצא שהקרוטנואיד העיקרי באצות ים חומות ה – Fucoxanthin – נותן הצבע האדום לאצה, בנוסף ליתרונותיו הרבים גם מעורר את ה –Nrf2 לספק הגנה עצבית במצבי פגיעה מוחית טראומטית על-ידי הפעלת אנזימים נוגדי חמצון תאיים באמצעות ויסות up-up של מסלול Nrf2 / אנטי-אוקסידנט תגובה (ARE) [מקור]., ובמילים נוספות: האצה או הפוקוקסנטין גם החומר הפעיל בנבטי הברוקולי ה- סולפורפן – באמצעות הפעלת מסלולי Nrf2-ARE ו- Nrf2-autophagy [מקור] הוא ARE אלמנט התגובה הנוגדת חמצון (Antioxidant Response Element) שמופעל באמצעות ה Nrf2 [מקור] הוא תרופה והגנה עצבית במצבי פגיעה מוחית טראומטית. עדויות לתהליכי החלמה ומניעה בתחלואה סרטנית בעזרת מעורבותם של הגורמים Nrf2-ARE ניכרת במקרים של סרטנים בקיבה, בשלפוחית ​​השתן ובעור [מקור]. בנוסף, מחסור ב-Nrf2 מאיץ את צמיחת הגידול במודל סרטן ריאות [מקור].

TBI פגיעה מוחית טראומטית, דלקת ואפוטוזיס במוח והאצה החומה כתרופה

לחץ חמצוני ממושך חושף את הגוף שלנו לסיבוכים מאקרו-וסקולריים [פגיעה בעורקים הכליליים, מחלת עורקים פריפריים ופגיעה צרברו-וסקולרית כלומר לפגיעה בכלי הדם במוח וכתוצאה מכך להפרעה בהספקת הדם למוח – מה שעלול לגרום לאירועים מוחיים (שבץ).  פגיעה מוחית טראומטית (TBI – Traumatic brain injury) הנה גורם מוביל לתמותה ולמוגבלות בקרב האוכלוסייה הצעירה ובמיוחד בגיל צעיר של הנפגעים הפוטנציאליים. מחלה זו מהווה בעיה מרכזית בבריאות הציבור בחברה המודרנית.  TBI פגיעה מוחית טראומטית – גורמת לפגיעה מכנית ראשונית בתאי המוח ובהמשך גם לנזקים משניים איומים כגון: לחץ חמצוני, דלקת ואפופטוזיס (מוות של תאים) המתרחשים מיד לאחר הנזק הראשוני. הפגיעה המוחית המשנית מחמירה את הנזק שמתחיל באירוע הראשוני. רפואת הממסד אובדת עצות נוכח מצב זה ואין לה מענה גם לבעיה הזאת. ואחת הסיבות לכך העדר סקרנות והמרחק בין מחלקת המחקר והמסעדה בה יושבים הרופאים בהפסקה או כי אין להם בכלל הפסקה – מכל מקום אצות כתרופה פשוט לא מענינות אותה או את הרוב הגדול של רופאיה. יתכן גם שהבעיה במקום אחר – בימנו הכסף קודם להכול. קוראים לזה ניאוליברליזציה ואצות זה בחינם, אפשר לצאת לים לקצור אותן מהסלעים, רובן טובות למאכל וקל ללמוד לזהות מי מהן הנדרשות. אין בונוסים. כך והגם שנוצר צורך מתמיד להפחית את נטל המחלה ונזקיה האיומים, נוכח קול זועק שקם, עולה ודורש פיתוח דחוף של אסטרטגיות טיפוליות חדשות כאמור לעיל, אין הד לתרומתן האדירה של האצות למחלה זו כך זה כנראה בממסד הרפואי, אך אין זה מונע ממך לצאת לים ולהחלים את יקיריך. ובכל זאת לאט לאט נכנס לתמונה, ידידנו הותיק Nrf2 אותו פגשנו במאמר על נבטי הברוקוליNrf2. כמה סיבות לפלישתו לתודעה ולא יכולתו להחלים אותך הראשונה בהן. ה – Nrf2 התגלה כיסוד נפלא לתיקון נזקי עור, קמטים ופגעי שמש ומעלה את ערכם של הקרמים המיועדים לכך. זאת גם הסיבה שתמצאו שמן זרעי ברוקולי ואצות אדומות ברשימת מרכיבי הקרמים של שיא האיכות.


כל הנשים בעולם חולמות על "סם הנעורים" כדי שללא תלות בגילן תוכלנה תמיד להיראות במיטבן. ועכשיו הצוותים המיקצועיים של Eveillle יצרו קרם "יום לילה" חדשני אשר מגשים לך את החלום הזה – הקרם של Eveillle הוא תוצר של חקר שנמשך כמה שנים ובמרכזו הפעילות הטבעית של החלבון המצוי בעורנו ה –Nrf2 הוא שיעזור לך להפטר מקמטים קטנים, להפחית בהופעתם של קמטים עמוקים ויגרמו לך להיראות באופן משמעותי צעירה יותר וזאת ללא צורך בטיפולים קוסמטיים יקרים.
הנוסחה של "קרם היום והלילה" חידוש הקולגן של Eveillle מכילה כמות מנצחת של רכיבים מוכחים
אשר יאטו ואף יגרמו לנסיגה בתהליך הפגיעה בעור.
אמנם הנוסחה סודית ושמורה היטב אבל ובשל קשרי עם בעלי החברה הצלחתי לקבל כמה רמזים על תכולתה הכוללת את ה Matrixyl 3000 – תרכובת רבת עוצמה אשר השפעתה הסינרג'ית מוכחת קלינית על ייצור הקולגן
והעצמת נוגדי החימצון ששומרים עליו. במלים אחרות הקרם של שיא האיכות ונחשב לאחד משלושת הקרמים הכי טובים ויקרים כיום בעולם נמצא כאן לפניך. קרם לפנים שמפעיל את Nrf2, המוכר גם בכינוי "שומר הנעורים", או "חלבון הנעורים" הוא חלבון רב-עוצמה התומך בעור הנתון בסטרס ומתקן את מפגעיו והאצה או נבטי הברוקולי למעשה עומדים מאחריו.

פוקוקסנטין מצוי באצות ים ונחשב כנוגד חמצון חזק [מקור].  

הפוקוקסנטין (המרכיב הפעיל באצות) הולך ומתגלה כמי שמציג מגוון של תכונות פרמקולוגיות (מנגנוני פעולה של תרופות) כמו הפחתת לחץ חמצוני והדחקת תגובת דלקת [מקור]. הפוקוקסנטין נמצא כבעל השפעה מבורכת על תופעות כגון סרטן [מקור], הוא מקל על מצבים של השמנת יתר, באמצעות הגדלת חמצון של חומצות שומן וייצור ליבה ברקמות שומן לבנות [מקור], מסייע לתהליכי החלמה מסוכרת, אי ספיקת כליות ויתכן שלראשונה בארץ מוצג כאן כתרופה. הפוקוקסנטין הוזכר לעיל גם כיעיל בתהליכי שיקום לאחר פגיעה מוחית טראומטית [מקור] והמאמר החדשני שמסכם מחקר זה על תהליכי ההחלמה של אצות עקב פגיעה מוחית משנית הנגרמת על ידי TBI, כולל חסרים נוירולוגיים, בצקת מוחית, נגע מוח ואפופטוזיס עצבי (מות של תאי עצב) נמצא כאן, ארחיב על נושא זה בהמשך. 

פוקוקסנטין ניטל באכילת אצות וכן כמיצוי הקרוטנואידים הימיים הנפוצים ביותר מאצות ים כתוסף מזון [מקור]. 

  Department of Neurosurgery, Jinling Hospital, School of Medicine, Nanjing University, Nanjing, Jiangsu, Province, China) "מפרסמים מחקרי מבחנה שהראו כי fucoxanthin הגביר את הישרדות הנוירון ( תא שנמצא במערכת העצבים ומשמש כיחידת התפקוד הבסיסית של המוח.) והפחית את רמת מיני החמצן התגובתי (ROS) ומוגדר כרדיקל חופשי רב עוצמה והרסני שהוא אחד מגורמי הנזק הגדולים בגוף בכלל ובנפרונים של הכליות בפרט (ההערה האחרונה על ה – ROS שלי (פרסמתי ותיארתי את התהליך הזה במאמר על נבטי הברוקולי  – כאן וכן במאמר העומק על שיבולת השועל – כאן) ובשל חשיבותו אוסיף על כך מספר דברים בהמשך. 

fucoxanthin הפעיל את המסלול Nrf2-ARE ואת האוטופאגיה (התאבדות תאים מצילה חיים) בחיים ובמעבדה – הן in vivo והן במבחנה" [מקור]. כלומר האצה משפיעה על תהליכי ההחלמה, בגוף של בעל חיים ולא רק במעבדה. 

… "לסיכום, המחקרים שלנו (Handong Wang, Li Zhang) הראו כי fucoxanthin סיפק השפעות נוירו-הגנתיות במודלים של TBI, פוטנציאל באמצעות ויסות מסלולי Nrf2-ARE ו- Nrf2-autophagy [מקור]. מחקר נוסף שמתקף ממצאים אלו התפרסם ב 15.9.2011. מספר חוקרים פרסמו במגזין Journal of Agricultural and Food Chemistry כי פוקוקסנטין מאצות חומות הגדיל באופן משמעותי את הצטברות החלבון Nrf2 הגרעיני לאחר 12 שעות, Cheng-Ling Liu, Yu-Ting Chiu, ו-Miao-Lin Hu [מקור]. 

נחזור ל ROS – רוס נקשר בחמצן תגובתי (ROS) מי חמצן (H2O2) והיפוכלוריט (HOCl) אשר משתתפים בפתוגנזה של פגיעה באיסכמיה / פרופרפוזיה, דלקת וטרשת עורקים [מקור]. 

ללא מתן פתרון לבעית הROS יקשה עלינו להביא להחלמת מחלות כליה. לכן כדאי לדעת ש-

הפוקוקסנטין Fucoxanthin שבאצה נמצא כמי שמפעיל השפעות ציטוטיבטיות (פעילויות אנטי-חמצוניות, אנטי-דלקתיות ואנטי – אפופטוטיות – נוגד מהלך של השתלטות נגיף על הגנום התאי) נגד נזק חמצוני הנגרם על ידי מי חמצן שנקשרים ביצורו של האויב הגדול ROS [מקור]. 

העדויות מצטרפות למחקרים ולניסיונם האישי של מטפלים נבחרים שהחומר הפעיל באצה, בנבטי ברוקולי וגם בשיבולת השועל הוא תרופה ויסוד בעל יכולת מופלאה לטפל בבעיה קשה של חמצון חזק (ROS) ופציעת דפנות של תאים חשובים לבריאותנו. הגיע הזמן להכיר את המאכלים האלו: ברוקולי, אצות ושיבולת השועל שמטפלים בבריאותך גם אם הדבר נשמע לרופא שלך הזוי – אולי עדיף שיצא מהחושך ויתחיל לקרוא מחקרים שמתפרסמים בעיתונות המקצועית קריאה זו מופנת גם אל הנפרולוג שלך.

אני מזכיר לך כי פגיעה בדופן העורקים והנפרונים היא שעומדת בבסיס המחלה וכל פתרון לבעיה זו מחייב שימוש בשלושה מרכיבי מזון אלו כתרופה: ברוקולי, אצות ושיבולת שועל שלושתם הכרחיים להחלמה בין אם סבלך נובע מסוכרת, כבד, לב, טרשת עורקית, אלצהיימר, שבץ מוחי, מעי דליף או דלקת ריאות כרונית ובין אם זאת אי ספיקת כליות

די לסוכר כי הוא המחסל הגדול של הגלוטתיון מנוגדי החמצון החשובים ביותר

די לסוכר – עודף גלוקוז לא טוב לגוף שלנו הוא עובר בו מטבוליזם (חילוף חומרים) דרך מסלול שממיר את הגלוקוז לסורביטול (סוג של סוכר אלכוהולי), שמחסל את כמות נוגדי החמצון החשובים כמו גלוטתיון (GSH), ומשחרר בתוך כדי כך את הרדיקלים החופשיים. והם שליחי שטן שיוצאים לפעולה ונדליסטית כנערי רחוב מאובזרים בסכינים, אגרופנים ודוקרנים שמתרוצצים להוטים לגרום נזק אדיר למערכות החיים בגוף שלנו. כתוצאה מכך עולה בראש ובראשונה המזיק הגדול: החמצן התגובתי ROS – Reactive Oxygen Species שהוזכר לעיל, [מקור1 , מקור2].

גליקציה AGEs

גלוקוז מוגבר בדם, עובר תהליך של עיבוי עם חומצות אמינו חופשיות (חלבונים) בתהליך שמכונה גליקציה (AGEs-תהליך בו משתנה מבנה החלבון בהשפעת מולקולת סוכר) [מקור]. תוצאות הגליקציה אירועים  שהולכים ומגבירים את הלחץ החמצוני והלחץ החמצוני בתורו מחמיר את המצב של מחלת הכליות שלך [מקור]. המצב מחמיר וככל שנזקיו גדלים [מקור] כך עולה הצורך להגן על הגוף כלומר לעודד ובכול הכוח ייצור של גלותטיון והגנה עליו [מקור], אבל לשם כך יש להפחית פחממות וסוכרים גם נדרשת מעתה תזונה מחלימה הכוללת בראש ובראשונה תיקון דופן המעי (Ellagic acid חומצה אלג'ית, פסיליום ופוקוקסנטין) [מקור] גם הרחבת אוכלוסיית החיידקים הטובים לצד פלפל אדום וירוק ,כרוב, כרוב כבוש, אבוקדו, שיבולת שועל, כוסמת ירוקה, ונבטי ברוקולי כולם משמשים במקרה זה כתרופה לחיזוק הגלוטתיון. יש לזכור גםאת האצה החומה

השימוש המתמיד בכוסמת, אצה חומה, ושיבולת שועל שב ומוכיח עצמו בקליניקה של לחיצות ההחלמה כשמדדי האלבומין בשתן מעוררים דאגה (כאשר האלבומין בשתן העולה על 30 מיליגרם ל-24 שעות = הדבר מצביע על דלקת בדופן הנפרון.) ומדדי ההיפר-אינסלינמיה (יתר אינסולין – כאשר מופיעה כמות גבוהה מדי של הורמון אינסולין בדם) מאימים על התהליך, ומאחר שמאמר זה מתמקד, באצה, היא יסוד אחד מעשרת מזונות ההחלמה לכליות, אני שב ומדגיש את פעילותה בתהליכי ההחלמה אבל היא לבדה לא תעשה את כל הנדרש להחלמתך. בשביל להפחית את זליגתם של החלבונים אל השתן כמדד – כפי ששבים ורואים בקליניקה של לחיצות ההחלמה, ועל מנת להגן על תאי האפיתל שבכליה, על הגלוטתיון ואוכלוסיית החיידקים הטובים כדאי לך ליטול 3 כפות שיבולת שועל כל בוקר ולהוסיף עליהן 1 כף אצות ששרו במים לסלט הצהריים שלכם.

הכישלון קולוסאלי של הרפואה שאמורה להחלים את הכליות ומכונה נפרולוגיה דומה למי שצועד אחורה כשעיניו לפנים. ככל שעובר הזמן רק נראה שזו פועלת להפך מהנדרש או שלא בקשר למחקרים המתקדמים ביותר. כל זה כמובן רק העלה את הביקוש להשתלות כליה בארץ ובעולם. בעולם המערבי, לחץ דם גבוה וסוכרת מסוג II נמצאים במגמת עלייה ורק תורמים לשיעורים גבוהים יותר של מחלות כליות, אבדן גמישות דופן הצנרת בגוף בכלל ושל העורקים בפרט. כולם יודעים שאין מספיק איברי תורם כדי לענות על הצורך ההולך וגובר לכליה חליפית. טיפולים בתזונה לא מובנים ומאימים על הממסד שברוב המקרים בארץ לפחות רק מתנגד להם והוא עושה זאת בחרוף נפש למרות תוצאות מרשימות. [מקור]. 

"אין תרופה יעילה מלבד השתלת כליה, בנוסף לכך אנו מתמודדים עם מעט מדי תורמים ותחלואה ותמותה גבוהים הקשורים לדיאליזה שהטווח שלה ארוך" אומר פרופסור לביולוגיה של תאי גזע ורפואה רגנרטיבית וחוקר אנדו מקמהון  Andrew McMahon מUniversity of Southern California [מקור].

החוקרים הצעירים של קוריאה הדרומית מרגשים אותי.  

וקי צ'ון קים ז

בשנת 2014 נערך מחקר חשוב בבית הספר לרפואה והמכון למדע וטכנולוגיה גרעינית, של האוניברסיטה בקוריאה הדרומית (School of Medicine and Institute for Nuclear Science and Technology, Jeju National University, Jeju 690-756, Korea) Ki Cheon Kim וצוות חוקרים שותפים מהמכון לטוקסיקולוגיה של קוריאה- Jian Zheng חקרו את תפקדו של הפוקוקסנטין, מהאצה החומה, כך נקבע שפוקוקסנטין משפר את רמת הגלוטתיון מופחת דרך הנתיב המתווך Nrf2 בבני אדם. תהליך חשוב זה פרץ הזדמנויות חדשות לרפואת העתיד. בהשראת אנזימים נוגדי חמצון המעורבים בסינתזה של גלוטתיון האדם יכול להחלים.   Fucoxanthin Enhances the Level of Reduced Glutathione via the Nrf2-Mediated Pathway in Human Keratinocytes. כאן

תוסיפו מעט אצות למרק – הן מורידות כולסטרול, מסייעות לגוף להתגבר על פציעות בדופן התאים. הסובלים מבעיות עיכול ואי-נעימות שקשורה בנפיחות אחרי הארוחה בגזים יכולים להחלים מתופעות אלו בעזרת כפית אצות יבשות במרק. מעטים יודעים שאצות מנטרלות גזים. לכן, כשאתם מבשלים שעועית, עדשים או אפונה וחומוס כדאי לכם להוסיף כף אצות לקראת סוף בישול התבשיל. הן יספגו את הגזים ולא תתנפחו… חלבון מהחי, כגון קזאין, מעלה את רמות החומציות בדם וכתוצאה מכך מתרחש פירוק פוספטים מהעצמות והכליות נקראות לעבוד קשה על איזון המצב נוכח יצירה אמוניה-אוראה. צריכת אצות מספקת די סידן מבלי להסתכן בעלייה ברמות החומציות בדם ובפירוק רקמת העצם.

Gim-bugak ג'ים בוגק הוא מאכל מסורתי, נהדר מאצות – Korean seaweed chips מתכון להכנתו בוידאו למעלה וההסבר כולל מתכון למטה. מדובר במעדן מושקע שמותר להכין למסיבות וקבלת אורחים כולל חולי כליה. בעבר הרחוק יבשו את האצות בחוץ, בשמש ולהכנת הג'ים בוגק נדרש מזג אוויר שמשי ומספר ימים. כיום מקצרים את התהליך בעזרת תנור ייבוש. המעדן דורש בלילת אורז- להכנתה נחוץ קמח אורז. הכינו 14 Gim -הם עלי אצות נורי.  כהערת אגב אגלה לך שיש לאחסן אותם בפריזר לשמירת טריותם. 

מצרכים לממרח האורז

1 כוס של קמח אורז. 

2חצי כוסות מים

מכניסים לסיר מעל להבה בינונית ובוחשים. מוסיפין כפית מלח, מקבלים ממרח פודינק די מדהים – ממשיכים לבחוש בסיר המתחמם, עד שבועות מתחילות לעלות בו מלמטה. בשלב זה יש להמשיך לבחוש עוד 30 שניות. ולהסיר את הסיר מהלהבה. תניחו לפודינג שנוצר להתקרר. מדי פעם לערבב, כדי שלא יתקרר חלקו העליון. 

מכינים קישוט (garnish) שבבי פלפל חריף – מוצר שקשה להשיג במערב אז השתמשו בפפריקה – (אבקת פלפל אדום) עם זרעי שומשום אפויים.

הDehydrator – מחליף את השמש במטבח המודרני. 

דף אצת הנורי – הניחו אצת נורי על לוח עבודה. חלקה המבריק פונה למטה, ולמעלה -על הצד המחוספס מרחו מעל מחציתו, (בעזרת מברשת או מרית) ממרח פודינג אורז מהסיר המתקרר. את המחצית הנותרת של דף אצת הנורי מקפלים (כספר נסגר) ומדביקים אותו אל ממרח האורז. שוטחים שכבה נוספת מהקרם מעל החלק המקופל של אצת הנורי ומניחים מעל ניר אפיה. מקשתים עם שומשום.

במצב זה מייבשים את הנורי בשמש במשך 24-30 שעות או במכשיר הייבוש ובכל כמה זמן מומלץ להפוך ולישר, כדי שדפי הנורי מתעקמים בשמשה, יתיישרו מעט.
בתנור הייבוש דפי האצות מתייבשים מהר יותר ודרוש לשם כך רק 6-7 שעות. 
גם כאן נדרש להפוך ולישר כל כמה זמן. 
קיבלנו Gim-bugak נוקשה מאוד, יפיפה, אך עדין הוא בלתי אכיל. מעתה יש לגשת לשלב הבישול. 
אפיה או טיגון. 
בדרך כלל Gim-bugak מכוון לטיגון. 
אבל אם תניחו בין 2 רשתות מעל האש תקבלו את ה Gim-bugak, טוסטיד. 

ג'ים בוגק הוא מאכל מסורתי והמסורת מדברת על טיגון בשמן עמוק לאחר שלב הייבוש.  Gim-bugak – ב- 160 מעלות צלסיוס (330 מעלות פרנהיט) מטגנים את ה ג'ים בוגק או בקיצור בוג'ק. כאשר כל 5 שניות הופכים צד. 

הגישו עם כוס יין ללא סולפיד ויש לכם מעדן, בריאות מטריף את החושים ובריא לכליות שלך. 

למתכון המלא – כאן

נשארו לך שאלות?

אשמח להשיב על כל שאלה.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    מגילת רות האלמנה שיצאה ממרחב הנוחות

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    מזונות גבריים ובטן שטוחה

    שלושת המיצים

    על לחם חוקם של עסקים – מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח (פרק א')

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    Recent Articles

    Of sexual desire and the wish for intimacy and the two different languages ​​in which they materialise:

    Six degrees of guilt

    Kidney Failure Taming the Rogue Kidneys Vital Information

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information



    נשלח ב כללי, מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *